huid verzorging

Huidverzorging en huidproblemen

Gezondmooislank heeft veel verschillende supplementen die iets kunnen betekenen voor de conditie van uw huid. Huidverzorging van binnenuit, met goede voeding en suppletie ondersteun je de conditie van je huid. Met de juiste huidverzorgingsproducten laten wij je weer stralen. In onderstaand overzicht vind je verschillende links naar blogs over huidverzorging.

Rosacea

Op deze pagina meer informatie over de verschillende vomen van rosacea en bijpassende verzorging.

Eczeem - dermatitis

Wat is eczeem, welke soorten zijn er, wat is de oorzaak en wat kun je zelf doen. Lees het hier.

Acne

Verschillende vormen van acne, oorzaken en oplossingen o.a. met voeding, lifestyle en supplementen. Een andere aanpak, lees hier meer.

Droge huid

Een veel voorkomend probleem, een droge huid. Wat zijn de oorzaken, wat doe je zelf en wanneer ga je naar de huisarts?

Psoriasis

Optimaliseer je lifestyle: slapen, bewegen en voeding. Lees hier wat je zelf kunt doen.

huidverzorging rimpels

Rimpels

Kun je rimpels voorkomen? kun je het verhinderen? Lees op deze pagina wat hyaluron zou kunnen doen.

Laaggradige ontstekingen

Het immuunsysteem

Over ontstekingen, laaggradige ontstekingen, auto-immuunziekten, overgewicht en huidaandoeningen (eczeem, acne en psoriasis).

Ontstekingen

Het woord inflammatie (ontsteking) komt van het Latijnse woord “inflammare” wat “in brand steken” betekent. Een ontsteking wordt namelijk rood en warm. Het is een reactie van het lichaam op binnendringende microben (bacteriën, schimmels, virussen en parasieten). Het lichaam wordt geïnfecteerd en het immuunsysteem gaat de strijd aan. Soms maakt het immuunsysteem fouten zoals bij diabetes 1. Het lichaam valt speciale cellen in de pancreas aan. Deze cellen produceren het hormoon insuline.

Het acute ontstekingsproces

Een beschadiging aan de huid leidt tot een serie van reacties aangestuurd door het immuunsysteem. De aangeboren immuunreactie is: mestcellen produceren histamine. De bloedvaten vernauwen zich om een bloeding te stelpen om daarna te verwijden en poreus te worden. De hogere doorlaatbaarheid van de bloedvaten brengt een aantal stoffen naar een wond: proteïnen, stollingsfactoren en witte bloedcellen komen in aktie. De witte bloedcellen (neutrophylen en phagocyten) verslaan de binnendringers. De wond zwelt op en daarna start de afvoer van “binnendringers” via de lymfen. In de wond tref je pus aan. Dit is een combinatie van lymfevocht, bloed, pathogenen (indringers) en immuuncellen. Als het pus geen uitweg heeft ontstaat er een abces. Na de afvoer komen vetzuren om de schade te repareren. De ontsteking wordt weer stopgezet en de huid wordt gerepareerd of er ontstaat littekenweefsel.

Het chronische ontstekingsproces

De ontstekingsreactie blijft maanden of jaren voortgaan. Het proces voltrekt zich langzamer. Chronisch ontstoken weefsel blijft signalen uitzenden naar het immuunsysteem en witte bloedcellen blijven naar de ontsteking komen. Deze bloedcellen kunnen in de bloedvaten neerslaan als plaques en hart- en vaatziekten veroorzaken. Een ontsteking kan chronisch worden als de veroorzaker niet wordt verwijderd. Dit kan een organisme zijn (virus, bacterie), een allergeen, chemicaliën of gif. De pathogenen blijven de ontstekingsreactie aanwakkeren.

Een andere oorzaak van een chronische ontsteking is een reactie van het immuunsysteem op gezonde cellen. Deze verstoring in het immuunsysteem is een langdurige reactie op een “veroorzaker” die geen pathogeen (ziekmaker) is. Het immuunsysteem is overgevoelig geworden voor lichaamseigen cellen en organen. De langdurige ontstekingsreactie beschadigt het lichaam.

Chronische laaggradige ontstekingen

Chronische ontstekingen, het lichaam is in een permanenten alarmfase. Laaggradige ontstekingen worden ook wel stille ontstekingen genoemd. Er is geen 'echt' of acuut probleem, maar het immuunsysteem is wel gealarmeerd. De chemicaliën die tijdens een ontsteking geproduceerd worden beïnvloeden verschillende systemen en veroorzaken verschillende ziekten: Alzheimer, MS, Parkinson, Allergieën, Astma, COPD, Hepatitis, Nier-falen, auto-immuunziekten, oogaandoeningen, atherosclerose, diabetes type 1, PDS, ziekte van Crohn, Colitis ulcerosa, Reumatoïde artritis. Huidziekten: psoriasis, acne, eczeem en huidkanker. Het is nog niet volledig duidelijk of de laaggradige chronische ontstekingen de oorzaak of een symptoom zijn. Gelukkig komen auto-immuunziekten niet veel voor, maar er komt steeds meer bewijs voor het bestaan van een laaggradige chronische ontstekingsreactie die tientallen jaren kan voortduren. Zelfs zonder dat je het merkt. In organen tref je geen zenuw aan, zodat er geen waarschuwende pijnprikkel ontstaat. Deze “milde” maar chronische ontstekingsreactie kan bijdragen aan hart- en vaatziekten, kanker en diabetes 2. Samen zijn deze drie “goed” voor ruim 60% van de sterfgevallen.

Een ontsteking op de huid is zichtbaar, een stille ontsteking in het lichaam niet!

Chronische ontstekingen en de ziekten die zij veroorzaken zijn te voorkomen (en vaak terug te draaien) met een combinatie van: een gezonde lifestyle, bewegen, gewichtsbeheersing, stress-vermindering en niet roken. De schade die een ontsteking kan veroorzaken is mede afhankelijk van genen, lifestyle en algehele gezondheid.

Symptomen van laaggradige chronische ontsteking

Er is geen pijn en geen waarneembare zwelling. Maar subtiele symptomen, die echter ook iets anders kunnen aangeven, zijn: Vermoeidheid, depressie, angst, spierpijn, gewrichtspijn, verstopping, diarree, maag-darm-klachten, veranderingen in gewicht en eetlust, hoofdpijn, wazig hoofd.

Natuurlijke barrière

Het lichaam kent verschillende barrières om pathogenen buiten de deur te houden; De huid (droge zure omgeving tegen bacteriën), het maagzuur, oogvocht, de slijmvliezen (darmslijmvlies). Op deze barrières vind je populaties van goede bacteriën (microbioom) die continue zorgen voor bescherming.

Aangeboren immuunsysteem

Het aangeboren immuunsysteem komt in actie als de barrières geslecht worden door een indringer. De fagocyten (witte bloedcellen) eten de indringer op. De fagocyten is een groep cellen die bestaan uit: neutrofielen, macrofagen en dendritische cellen. De fagocyten tonen een stukje herkenbaar eiwit van de binnendringer op hun buitenkant zodat het aangeleerde immuunsysteem geïnformeerd wordt. De T-cellen worden geïnformeerd en geactiveerd om de indringers te herkennen en op te ruimen. Een tweede belangrijke signaalrol van de fagocyten is het informeren van het immuunsysteem welke receptoren de indringers hebben. De immuun cellen kunnen dan rechtstreeks de pathogenen aanvallen of stoffen produceren die de pathogenen onschadelijk maken. De lichaams cellen bevatten eiwitten die virussen herkennen. De cel stuurt na herkenning antivirale eiwitten (interferonen) naar andere cellen die zich vervolgens kunnen beschermen tegen het virus. In de bloedbaan circuleren eiwitten die indringers kunnen omhullen en perforeren of die een markering (vlaggetje) geven aan een indringer zodat de fagocyten kunnen aanvallen.

Aangeleerde immuunsysteem

Het aangeleerde immuunsysteem heeft ervaring opgedaan in het bestrijden van pathogenen. Het heeft geleerd. De witte bloedcellen (lymfocyten: T-cellen en B-cellen) weten welke cellen zij moeten aanvallen. Bij een auto-immuunziekte werkt dit niet goed en worden gezonde cellen aangevallen. Het aangeleerde immuunsysteem komt soms pas 4 tot 7 dagen na het aangeboren immuunsysteem in actie. Maar het werkt wel veel gerichter en leert steeds meer succesvolle reacties aan, de immuniteit. Lymfocyten (een soort witte bloedcellen uit het beenmerg) worden “opgeleid” in de thymus. Na de opleiding in het herkennen van antigenen, vind je ze op veel plekken terug in het lichaam; de bloedsomloop, de lymfen, de mond en de darmen. De volleerde lymfocyten worden nu T-cellen genoemd.

T-cellen reageren op een antigen op vier manieren; 1. Het worden Helper-T-cellen die andere immuun-cellen beter laten functioneren (helpen). 2. Killer-T-cellen die antigenen en kankercellen injecteren met vernietigende enzymen (antilichamen/immunoglobulinen). 3. Regulerende T cellen die de immuunreactie reguleren en het verschil tussen gezonde cellen en indringers bewaken. 4. Geheugen T cellen die onthouden welke antigenen al eens bestreden zijn.

B-cellen zijn ook een type lymfocyten die antilichamen (eiwitten) produceren tegen indringers. De eiwitten hechten zich aan een antigen zodat deze zich niet kan binden aan receptoren. De antigenen zijn tevens gemarkeerd om vernietigd te worden andere immuun cellen.

T-cellen sturen cytokinen naar de B-cellen die op hun beurt immunoglobulinen (antilichamen IgG) maken.

Aangeboren immuunsysteem: Reageert snel - "uren", FAGOCYTEN (macrofagen, dendritische cellen, neutrofielen) Aangeleerde immuunsysteem: Reageert langzaam – "dagen", B-cellen, T-cellen (4 soorten).

Wanneer wordt een ontsteking chronisch?

1. Na de immuunrespons trekken alle strijders zich terug. Soms blijven er echter witte bloedcellen in omloop terwijl er geen antigenen meer zijn. De witte bloedcellen gaan dan uiteindelijk gezonde cellen aanvallen. Er is nog geen verklaring voor dit verschijnsel. 2. Een ander aanleiding om chronisch te worden is de kracht van het antigen. Als deze sterk genoeg is blijft het lichaam strijden. 3. Een derde aanleiding is een antigen dan steeds weer opduikt zoals gif uit de leefomgeving. Bijvoorbeeld sigarettenrook, milieuvervuiling of langdurig medicijn- of alcoholgebruik.

Allergie

Een ontstekingsreactie op een antigen zoals pollen is een te zware respons van het immuunsysteem. Immers, pollen zijn geen schadelijk antigen.

Overgevoelig

Het immuunsysteem ontwikkelt soms een gevoeligheid en ontstekingsreacties (niezen, hoesten, proesten, jeuk, slijm) op bepaalde stoffen die op zichzelf niet schadelijk zijn zoals; stof, huismijt, schelp- en schaaldieren, huidschilfers. Naast allergische reacties kan het systeem ook overgevoeligheid ontwikkelen in de vorm van atopisch eczeem en astma tot aan een anafylactische (dodelijke) shock.

Auto-immuunziekten

Allergieën en overgevoeligheden zijn reacties op externe factoren, vermeende antigenen. Een auto-immuunziekten is een reactie van het immuunsysteem op lichaamseigen stoffen. De oorzaak van auto-immuunziekten is niet bekend. Genetische aanleg speelt een rol bij MS en artritis. Bij een auto-immuunziekte ontstaan vaak meerdere soorten ziekten, net zoals en allergische reactie zich kan uitbreiden naar meerdere stoffen waarop allergisch gereageerd wordt (kruisallergieën). Coeliakie wordt veroorzaakt door 2 genen. Hierbij reageert het immuunsysteem op gluten. Auto-immuunziekten zouden ook ene bijwerking kunnen zijn van normale ontstekingsreacties. Dit zou kunnen leiden tot artritis en psoriasis.

Antigenen kunnen sterk lijken op lichaamseigen eiwitten. Het immuunsysteem leert het antigen te bestrijden en ziet daarna niet goed het verschil meer tussen de eigen eiwitten en die van het antigen. Het valt dan eigen gezonde cellen aan.

Ontstekingen als gevolg van je lifestyle

Veroudering: met het ouder worden neemt de hoeveelheid cytokinen in het bloed toe. Cytokinen zijn de boodschapper stofjes van de T-cellen en B-cellen die de ontstekingsreacties reguleren en uitvoeren. Diabetes, kanker en een hoge bloeddruk laten de hoeveelheid cytokinen nog verder toenemen. Dit leidt tot permanente laaggradige ontstekingen. Deze vorm wordt “inflammaging” genoemd. Ook vrije radicalen (ROS) zorgen voor een toename van cytokinen. Vrije radicalen ontstaan door veroudering, zonlicht, roken, medicijnen en milieuvervuiling. Bij veroudering krimpt de thymus (het opleidingscentrum van de B-cellen en T-cellen) en het immuunsysteem gaat slijtage vertonen.

Overgewicht

Overgewicht en obesitas in de vorm van overtollig opgeslagen lichaamsvet leidt tot de aanmaak van ontstekingsstoffen en daarmee tot een chronische laaggradige ontsteking. Het vet produceert ontstekingsbevorderende stoffen genaamd adipocytokinen. Hoe groter het overgewicht hoe groter de productie.

Voeding

Voeding kan ontstekingen bevorderen en afremmen. Voeding rijk aan verzadigd vet en geraffineerde koolhydraten (suiker) stimuleert de cytokinen-productie. Dit geldt ook voor gefrituurde voeding, koolzuurhoudende dranken, margarine, rood vlees en bewerkt vlees. Deze voeding zorgt en voor gewichtstoename en voor een hogere cytokinen productie. Groene groenten, vette vis (omega-3) en olijfolie remmen de cytokinen productie. Daarnaast stimuleren zij de aanmaak van ontstekingsremmende moleculen.

Beweging; Te weinig bewegen leidt tot hoge bloeddruk, overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, osteoporose en depressie. Onderzoek laat zien dat er dan meer cytokine in de vorm van interleukine-6 wordt aangemaakt.

Roken

Het roken leidt tot het ontstaan van vrije radicalen en beschadigt de bloedvaten. Beide effecten leiden tot ontstekingsreacties.

Stress

Tijdelijks stress is gezond maar langdurige stress zoals veroorzaakt door relatieproblemen of werk leidt tot langdurige hoge cortisol niveaus. Het lichaam bevindt zich langdurig in een staat waarin het klaar is om verwondingen te repareren. Het immuunsysteem staat op scherp. Duurt dit te lang dan neemt de gevoeligheid op cortisol af en kan het immuunsysteem uit balans raken en laaggradige ontstekingen veroorzaken. Cortisol reguleert de immuunreacties tijdens het verwerken van de pathogenen. Dit hormoon is een krachtige onstekingsremmer. Synthetische cortisol zoals prednison, (hydro)cortisone wordt ingezet bij ontstekingen en auto-immuunziekten.

Mannen versus vrouwen

Testosteron is en ontstekingsremmer terwijl oestrogeen en progesteron ontstekingen kunnen remmen maar ook stimuleren. Dit is een verklaring waarom vrouwen heftiger reageren bij ene ontsteking en vaker leiden aan auto-immuunziekten.

Eczeem

Atopische dermatitis is een chronische ontstekingsziekte. Mensen met eczeem hebben hoge IgE waarden in hun bloed. In de familie komt vaker hooikoorts, astma en voedselallergie voor en overgevoeligheid voor stof, pollen en huidschilfers van huisdieren. De flare ups en ontstekingen op de huid worden veroorzaakt door externe triggers die de T-cellen aan het werk zetten en een ontstekingsreactie veroorzaken. Bij eczeem duurt de ontstekingsreactie voort ook als er geen symptomen op de huid zichtbaar zijn. Psoriasis: een overreactie van het immuunsysteem wat leidt tot ontstekingen op de huid. Het wordt veroorzaakt door overactieve T-cellen. Bij psoriasis ontstaan vaak (15%) ontstekingsreacties in gewrichten doordat immuun cellen zich daar naartoe verplaatsen. Psoriasis-symptomen verergeren als er andere ontstekingen zijn, door alcohol, roken en medicatie zoals bètablokkers en lithium.

Chronische ontstekingen te lijf met lifestyle veranderingen

Deze adviezen gelden ook bij het afvallen, het voorkomen van hart- en vaatziekten, alzheimer, depressie en diabetes. Oorzaak en gevolg, een vicieuze cirkel. Chronische laaggradige ontstekingen leiden tot overgewicht, obesitas, het metabool syndroom en uiteindelijk diabetes type 2.

Voeding: Bacteriën in de darmen spelen een belangrijke rol. Bacteriën maken stoffen die het ontstekingsproces kunnen afremmen en kunnen stimuleren. 80% van je weerstand (immuunsysteem) zit in je darmen. De productie van je darmbacteriën (hormonen, energie, vetzuren, neurotransmitters, vitaminen) is afhankelijk van je voeding. Voedingskeuzes bepalen ook voor een deel eventueel overgewicht en daarmee ontstekingsbevorderende stoffen (cytokinen). De diversiteit en activiteit van je darmmicrobioom kun je ondersteunen met gezonde voeding: weinig vet, weinig koolhydraten, weining zout, veel vezels en/of met het consumeren van probiotica, de goede bacteriën.

Kleurrijk fruit (bessen met antioxidanten), groene bladgroenten (rijk aan antioxidanten en polyfenolen), hele granen, verse vette wilde vis (EPA/DHA), noten en zaden (antioxidanten en ALA) en gezonde olie (olijf, walnoot, vlaszaad), is een dieet voor je darmbacteriën. Goede bacteriën houden niet van suiker en niet van koolzuur (frisdrank). Omega-3 vetzuren verminderen de cytokinen -productie!

Lifestyle advies

Het mediterraanse dieet en DASH-dieet (hoge bloeddruk) zijn uitstekend. Drinken: plat water, zwarte koffie (polyfenolen), groene en witte thee, alles zonder suiker en melk. Niet eten: suiker! Rood vlees, bewerkt vlees. Bewegen: regelmatig: 1,5 uur cardio per week en 3 keer krachttraining. HIIT elke dag 10 minuten. Voorkom overgewicht of val af! Vet produceert ontstekingsbevorderende stoffen zoals cytokinen, interleukinen en TNF. Slapen: Leef volgens je circadiaanse ritme, je bioritme. Slaaptekort leidt tot aanmaak cytokinen = laaggradige ontstekingen. Rook niet, beperk het gebruik van alcohol, verminder stress (yoga, tai chi, slaap, sport), geef energie aan vrienden en familie, doe iets voor ander. Leef langer en gezonder.

Voedingssupplementen in combinatie met lifestyle advies: Probiotica, vitamine D, C, zink, selenium, omega-3, vezels, kurkuma.

Bron: Harvard medical school (Juli 2021), Rinjo israels (augustus 2021)

Alle blogs over vezels.

Ontstekingsremmende voeding:

Vette vis, avocado, olijfolie, groenten (broccoli, spruitjes, boerenkool, bloemkool) groene bladgroenten, thee, koffie, cacao, noten, appels, frambozen, bosbessen, volkoren granen.

Ontstekingbevorderende voeding:

Geraffineerde zetmeelrijke (graan)producten (witboord, pasta, witte rijst), gefrituurde producten (chips, patat), frisdrank, vruchtensap en andere suikerhoudende dranken (ook fruitsmoothies), bewerkte vleeswaren (hotdogs, worst, bacon, kipnuggets), voeding met transvetzuren zoals harde margarine, gebak, koek, crackers.