Collageen

Collageen - collageen-peptiden

Collageen tegen rimpels en huidveroudering

In steeds meer media zoals TV, magazines en facebook zie je nieuwe producten voor de huid op basis van collageen. Maar wat is collageen, welke soorten zijn er en waar moet je op letten als je een collageen product kiest?

Collageen is een lichaamseigen proteïne (eiwit), het belangrijkste bestanddeel van; huid, spieren en gewrichten. Het is verantwoordelijk voor de vorming en stevigheid van de huid, botten, spieren, kraakbeen, gewrichten en pezen. Bij veroudering neemt de aanmaak van collageen door het lichaam af. Vanaf je 25-ste levensjaar neemt de hoeveelheid collageen in je lichaam af met 1 tot 2 % per jaar. Het zorgt er voor dat de huid stevig en elastisch blijft (samen met elastine). Het houdt de spieren en gewrichten soepel. Het zorgt voor structuur, samenhang, stevigheid en elasticiteit.

Het wordt gemaakt van vis, kip of van koeien-huiden. Er is helaas geen plantaardige bron van collageen.

Collageen is een vrij groot molecuul dat niet zomaar door de darmwand wordt opgenomen. Het moet verteerd worden, enzymen moeten het molecuul op het juiste moment (in de dunne darm) in stukjes knippen zodat het wordt opgenomen. Collageen uit voeding, zoals in bouillon wordt moeilijk opgenomen.

Opname collageen

Er zijn verschillende manieren om de opname van collageen te verbeteren. Hoe kleiner een deeltje is, hoe beter het wordt opgenomen. Er zijn twee belangrijke bewerkingen bij collageen: het hydroliseren en een enzymatische bewerking. Hydroliseren maakt de collageen deeltjes kleiner en met enzymen wordt het collageen als het ware “voor-verteerd”. Die enzymen maken er hele kleine stukjes van. Deze vorm heet gehydrolyseerde collageen peptiden. De lange ketens eiwitten wat collageen is, zijn in goed opneembare stukjes geknipt.

Vitamine C hoort bij collageen. De meest extreme vorm van een vitamine C tekort is scheurbuik, de symptomen van scheurbuik zijn de extreem sterke afname van collageen. Vitamine C heeft veel eigenschappen, o.a. het verminderen van rimpels. Omdat deze veelzijdige vitamine helpt bij de aanmaak van het lichaamseigen collageen. De combinatie van collageen-peptiden met vitamine C geeft de huid de juiste bouwstoffen om de huid meer stevigheid te geven en de diepte van rimpels te verminderen. In de meeste onderzoeken zie je effecten vanaf 30 dagen. Nutrins combineert liposomale vitamine C met collageen.

Liposomaal collageen

Nog een stap verder in de ontwikkeling van het beste collageen supplement zijn liposomen. Hele kleine vetbolletjes (een dubbele laag fosfolipiden) die gemicroniseerde collageen-peptiden bevatten. Je lichaam herkent de liposoom. Het is gemaakt uit lecithine en is hetzelfde als de celwanden in je lichaam. Een liposoom wordt maximaal opgenomen en geeft zijn inhoud af aan de lichaamscellen.

NIEUW gehydroliseerde collageen in de Super Skin Food

collageen peoder met vitamine C

Nutrins heeft gekozen voor gehydrolyseerde collageen. Deze vorm heeft hele korte ketens die goed worden opgenomen door het lichaam. Gemaakt uit runderhuid van Europese runderen. Deze dierlijke bron levert voornamelijk het type 1 collageen, de meest voorkomende vorm van dit eiwit in het lichaam, vooral de huid, haren en nagels. Het kraakbeen bestaat voor 60% uit collageen (type 2). Helaas is er geen plantaardige versie. Viscollageen bevat andere type die bijvoorbeeld ingezet worden bij ondersteuning van gewrichten. 90% Van je collegeen bestaat uit type 1. Dit type is belangrijk voor pezen, ligamenten, gewrichtskapsel, meniscus, spieren, bloedvaten en botten.

Met veroudering neemt de lichaamseigen productie van collageen af. Ook zonlicht, roken, alcolhol, slaaptekort en te weining beweging versnelt de vermindering van collageenproduktie. Dus ouder worden leidt tot afname en een ongezonde lifestyle maakt dit erger. De typische "rokershuid" is hier een voorbeeld van.

Kun je collageen ook smeren?

Helaas niet. De opname van de huid van dit eiwit is heel moeilijk, de moleculen zijn te groot om diep door te dringen. Ook serums met de gehydrolyseerde vorm komen niet diep genoeg maar helpen een beetje. De peptiden-vorm die oraal wordt ingenomen heeft een beter resultaat.

Collageensupplementen worden vaak gecombineerd met vitamine C, zink en biotine. Vooral vitamine C speelt een grote rol bij de vorming van collageen. Om voldoende vitamine C op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen kiest nutrins voor de liposomale vorm.

Wat is de beste collageen

Kies altijd voor een liposomale of gehydrolyseerde vorm voor de betere opname. Kies altijd voor een Europees merk met produktie in de EU. Er bestaat een risico op de aanwezigheid van zware metalen bij producenten uit Azië en de USA. De controle is daar anders in vergelijking met de EU.

Collageen uit voeding

Voeding die rijk is aan collageen? Vis heeft het in de huid en de graten en rood vlees is ook een goede bron, maar meer vlees eten heeft andere nadelen. Beide voedingsbronnen bevatten het grote molecuul dat minder wordt opgenomen. In het paleodieet wordt aandacht gegeven aan gelatine. Bouillon getrokken uit botten is ook een mogelijkheid, maar ook hier is de vorm van het eiwit weer belangrijk. Het risico bij veel bouillon consumeren is de hoeveelheid cadmium en lood (zwaar metaal) die kan voorkomen in (zelfgemaakte) kippenbouillon. Een goede bron betekent nog niet een goede opname.

Voeding zoals eieren, vis, vlees, kip, bonen, zuivel en soja bevatten eiwitten (proteïnen). Collageen is opgebouwd uit drie aminozuren: glycine, proline en hydroxyproline. Die aminozuren vind je ook in voeding. Belangrijk is wel dat na de spijsvertering deze proteïnen weer opgebouwd worden tot collageen, vermits die drie eiwitten niet elders nodig zijn. Het lichaam bepaalt zelf welk eiwit waar wordt gebruikt op basis van prioriteiten. "Overleven gaat voor schoonheid".

Lifestyle tips

  • Gebruik huidverzorging met een hoge SPF-waarde. Limiteer je tijd in de zon, 3-4 keer per week een half uur buiten is voldoende voor de vitamine D produktie.
  • Slaap voldoende, 7 - 9 uur per nacht, elke nacht.
  • Rook niet en vermijd meeroken
  • Vermijd en reduceer stress. Langdurig hoge cortisol-waarden (stresshormoon) kunnen de collageen-aanmaak afremmen
  • Lichaamsbeweging blijft een hele goede anti-aging methode
  • Eet veel proteïnen, hele granen, groenten en fruit.

Collageen

Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

3 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

3 producten

per pagina

Collageen - collageen-peptiden

Collageen tegen rimpels en huidveroudering

In steeds meer media zoals TV, magazines en facebook zie je nieuwe producten voor de huid op basis van collageen. Maar wat is collageen, welke soorten zijn er en waar moet je op letten als je een collageen product kiest?

Collageen is een lichaamseigen proteïne (eiwit), het belangrijkste bestanddeel van; huid, spieren en gewrichten. Het is verantwoordelijk voor de vorming en stevigheid van de huid, botten, spieren, kraakbeen, gewrichten en pezen. Bij veroudering neemt de aanmaak van collageen door het lichaam af. Vanaf je 25-ste levensjaar neemt de hoeveelheid collageen in je lichaam af met 1 tot 2 % per jaar. Het zorgt er voor dat de huid stevig en elastisch blijft (samen met elastine). Het houdt de spieren en gewrichten soepel. Het zorgt voor structuur, samenhang, stevigheid en elasticiteit.

Het wordt gemaakt van vis, kip of van koeien-huiden. Er is helaas geen plantaardige bron van collageen.

Collageen is een vrij groot molecuul dat niet zomaar door de darmwand wordt opgenomen. Het moet verteerd worden, enzymen moeten het molecuul op het juiste moment (in de dunne darm) in stukjes knippen zodat het wordt opgenomen. Collageen uit voeding, zoals in bouillon wordt moeilijk opgenomen.

Opname collageen

Er zijn verschillende manieren om de opname van collageen te verbeteren. Hoe kleiner een deeltje is, hoe beter het wordt opgenomen. Er zijn twee belangrijke bewerkingen bij collageen: het hydroliseren en een enzymatische bewerking. Hydroliseren maakt de collageen deeltjes kleiner en met enzymen wordt het collageen als het ware “voor-verteerd”. Die enzymen maken er hele kleine stukjes van. Deze vorm heet gehydrolyseerde collageen peptiden. De lange ketens eiwitten wat collageen is, zijn in goed opneembare stukjes geknipt.

Vitamine C hoort bij collageen. De meest extreme vorm van een vitamine C tekort is scheurbuik, de symptomen van scheurbuik zijn de extreem sterke afname van collageen. Vitamine C heeft veel eigenschappen, o.a. het verminderen van rimpels. Omdat deze veelzijdige vitamine helpt bij de aanmaak van het lichaamseigen collageen. De combinatie van collageen-peptiden met vitamine C geeft de huid de juiste bouwstoffen om de huid meer stevigheid te geven en de diepte van rimpels te verminderen. In de meeste onderzoeken zie je effecten vanaf 30 dagen. Nutrins combineert liposomale vitamine C met collageen.

Liposomaal collageen

Nog een stap verder in de ontwikkeling van het beste collageen supplement zijn liposomen. Hele kleine vetbolletjes (een dubbele laag fosfolipiden) die gemicroniseerde collageen-peptiden bevatten. Je lichaam herkent de liposoom. Het is gemaakt uit lecithine en is hetzelfde als de celwanden in je lichaam. Een liposoom wordt maximaal opgenomen en geeft zijn inhoud af aan de lichaamscellen.

NIEUW gehydroliseerde collageen in de Super Skin Food

collageen peoder met vitamine C

Nutrins heeft gekozen voor gehydrolyseerde collageen. Deze vorm heeft hele korte ketens die goed worden opgenomen door het lichaam. Gemaakt uit runderhuid van Europese runderen. Deze dierlijke bron levert voornamelijk het type 1 collageen, de meest voorkomende vorm van dit eiwit in het lichaam, vooral de huid, haren en nagels. Het kraakbeen bestaat voor 60% uit collageen (type 2). Helaas is er geen plantaardige versie. Viscollageen bevat andere type die bijvoorbeeld ingezet worden bij ondersteuning van gewrichten. 90% Van je collegeen bestaat uit type 1. Dit type is belangrijk voor pezen, ligamenten, gewrichtskapsel, meniscus, spieren, bloedvaten en botten.

Met veroudering neemt de lichaamseigen productie van collageen af. Ook zonlicht, roken, alcolhol, slaaptekort en te weining beweging versnelt de vermindering van collageenproduktie. Dus ouder worden leidt tot afname en een ongezonde lifestyle maakt dit erger. De typische "rokershuid" is hier een voorbeeld van.

Kun je collageen ook smeren?

Helaas niet. De opname van de huid van dit eiwit is heel moeilijk, de moleculen zijn te groot om diep door te dringen. Ook serums met de gehydrolyseerde vorm komen niet diep genoeg maar helpen een beetje. De peptiden-vorm die oraal wordt ingenomen heeft een beter resultaat.

Collageensupplementen worden vaak gecombineerd met vitamine C, zink en biotine. Vooral vitamine C speelt een grote rol bij de vorming van collageen. Om voldoende vitamine C op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen kiest nutrins voor de liposomale vorm.

Wat is de beste collageen

Kies altijd voor een liposomale of gehydrolyseerde vorm voor de betere opname. Kies altijd voor een Europees merk met produktie in de EU. Er bestaat een risico op de aanwezigheid van zware metalen bij producenten uit Azië en de USA. De controle is daar anders in vergelijking met de EU.

Collageen uit voeding

Voeding die rijk is aan collageen? Vis heeft het in de huid en de graten en rood vlees is ook een goede bron, maar meer vlees eten heeft andere nadelen. Beide voedingsbronnen bevatten het grote molecuul dat minder wordt opgenomen. In het paleodieet wordt aandacht gegeven aan gelatine. Bouillon getrokken uit botten is ook een mogelijkheid, maar ook hier is de vorm van het eiwit weer belangrijk. Het risico bij veel bouillon consumeren is de hoeveelheid cadmium en lood (zwaar metaal) die kan voorkomen in (zelfgemaakte) kippenbouillon. Een goede bron betekent nog niet een goede opname.

Voeding zoals eieren, vis, vlees, kip, bonen, zuivel en soja bevatten eiwitten (proteïnen). Collageen is opgebouwd uit drie aminozuren: glycine, proline en hydroxyproline. Die aminozuren vind je ook in voeding. Belangrijk is wel dat na de spijsvertering deze proteïnen weer opgebouwd worden tot collageen, vermits die drie eiwitten niet elders nodig zijn. Het lichaam bepaalt zelf welk eiwit waar wordt gebruikt op basis van prioriteiten. "Overleven gaat voor schoonheid".

Lifestyle tips

  • Gebruik huidverzorging met een hoge SPF-waarde. Limiteer je tijd in de zon, 3-4 keer per week een half uur buiten is voldoende voor de vitamine D produktie.
  • Slaap voldoende, 7 - 9 uur per nacht, elke nacht.
  • Rook niet en vermijd meeroken
  • Vermijd en reduceer stress. Langdurig hoge cortisol-waarden (stresshormoon) kunnen de collageen-aanmaak afremmen
  • Lichaamsbeweging blijft een hele goede anti-aging methode
  • Eet veel proteïnen, hele granen, groenten en fruit.