Droge huid – xerodermie

Kenmerken voor een droge huid zijn de droogheid en fijne schilfering veroorzaakt door een tekort aan water in de hoornlaag (stratum corneum) dit is de buitenste laag van de huid, de bovenste laag van de opperhuid. De huid is een groot orgaan, gemiddeld is de huid 2 vierkante meter bij een volwassene en weegt dit orgaan ongeveer 7 kilo.

Oorzaken droge huid

Veroudering, weersinvloeden (vorst, schraal weer), lipiden-tekort (vet-arm), overmatig gebruik van zeep en reinigingsmiddelen, een slechte nier-functie, eenzijdige ongezonde voeding, ondervoeding, medicijnen, wollen kleding, centrale verwarming, veelvuldig (beroepsmatig) handen-wassen. Als de huidvetten (het beschermende onzichtbare laagje talg) afnemen verstoort dit de vochthuishouding in de huid. De doorlaatbaarheid van de huid voor water neemt toe, hierdoor droogt de huid uit. Huidprodukten (zeep, huidverzorging) die de huid ontvetten zorgen voor verdroging van de huid.
droge huid voeding darmflora

Wat doet het lichaam zelf tegen een droge huid

Bij uitdroging gaat het lichaam als reactie de verdwenen huid-vetten aanvullen. Dit kost ongeveer een week. In die tijd moet de huid beschermd worden met een creme (met vetzuren en/of ceramide).

Behandeling droge huid

Naast een goede verzorging van de huid begint  het bij goede voeding voor de huid van binnenuit.

Life-style adviezen bij een droge huid;

Gebruik hypoallergene vochtinbrengende en parfum-vrije huidverzorgingsprodukten. Kort douchen (maximaal 10 minuten), maximaal drie per week, niet te heet. Gebruik tijdens het douchen een was-emulisie. Na het douchen droogdeppen en een bodylotion of vette creme gebruiken. Tijdens de slaap maakt de huid acht keer zoveel nieuwe huidcellen aan als overdag, Goed slapen is belangrijk voor de conditie van de huid. Sport en lichaamsbeweging stimuleert de doorbloeding van de huid. Via het bloed wordt de huid voorzien van voedingsstoffen.

Wanneer naar de huisarts met een droge huid?

Bij toenemende jeuk en (bloedende) kloofjes in overleg gaan met een huisarts. Controleer een eventuele nier-aandoening.

Wat doet voeding voor een droge huid?

Om de celwanden van de huid sterk te houden en om de vochtbalans goed te houden zijn goede vetten belangrijk. Goede vetten zoals de omega-3 vetzuren komen voor in vette verse wilde vis, walnoten en lijnzaadolie. Omega-3 wordt ook ingezet bij eczeem en allergieën. Vitamine A (wortels) in de vorm van retinol is nodig voor de aanmak van cellen en weefsel. Vitamine C uit sinaasappels, bessen (fruit) en bijvoorbeeld spruitjes is nodig voor de vorming van bindweefsel. Vitamine E zoals in plantaardige olie (niet in een creme) is een antoixidant die de cellen beschermt tegen vrije radikalen. Ook het lycopeen uit tomaten is een belangrijke anti-oxidant. Avocado geeft zowel vitamine C als E. Ook het vitamine B-complex speelt een rol voor huid en haar. De B-vitaminen komen voor in vless, groente, fruit, eieren en brood. Water, water, water. Je huid wordt er niet door gehydrateerd maar water voorkomt uitdroging wat leidt tot een slappere huid. Een andere mooie manier om water te consumeren is in de vorm van vochtrijke groente. Gebruik bij het bereiden van de voeding kokos-olie.

De aanpak bij een Droge Huid

  1. Eet gezond en gevarieerd en gebruik een hooggedoseerde multi-vitaminen of gebruik 1 maal daags een biologische maaltijdvervanger rijk aan; groente, fruit, vitaminen, vezels en mineralen.
  2. Gebruik dagelijks een omega-3-supplement.
  3. Gebruik dagelijks (3 x 2 maanden per jaar minimaal) een hoog gedoseerd probioticum voor de darmflora, 50 miljard actieve bacteriën per dag.
  4. Verzorg het spijsverterings-systeem dat alle benodigde voedingsstoffen voor de huid moet opnemen. Detox en zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...