Afvallen en gewichtsbeheersing

Afvallen en je gewicht beheersen kan op verschillende manieren

Hoeveel wil je afvallen? een paar kilo? 5 kilo of moet je echt aan het werk en moet je meer dan 10 kilo afvallen?

Er zijn verschillende manieren om af te vallen.

  • Je voeding aanpassen naar minder caloriën en meer proteïnen.
  • Het veranderen van je energiebalans
  • Het optimaliseren van je microbioom
  • Het veranderen van je eetmomenten
  • Het veranderen van je verbranding

Belangrijk bij het kiezen van een methode om af te vallen is niet alleen de hoeveelheid kilo's of het aantal BMI punten, maar wij kijken altijd naar de oorzaak van het overgewicht. Als je de oorzaak weet kun je pas een duurzame oplossing kiezen. om de oorzaak van je overgewicht te achterhalen is een telefonische afspraak, een bezoek in Apeldoorn of een afspraak met een coach de beste start. Kijk alvast op deze pagina. Wij beginnen altijd met de vraag: wat is volgens jouw de oorzaak, gebruik je medicijnen, bereid je je eigen eten en welke ervaringen heb je al met afslanken.

Wij helpen je graag naar een gezond BMI. Elk gezond lijf is een goed lijf. Dit is misschien iets anders dan dat ideale modellen-figuur dat je op facebook en instagram ziet. Goed is goed, gezond is gezond. Als die laatste paar kilo niet lukt dan hoort dat bij je.

Belangrijk: wij werken altijd met 2 fasen: afvallen en gewicht beheersen, dus de resultaten vasthouden Dat zijn twee heel verschillende processen. Tijdelijk afvallen en daarna (heel0 lang de resultaten behouden, elke fase heeft zijn eigen adviezen. Bij alles wat je leest en hoort over afslanken: bedenk steeds "gaat dit over afvallen of slank blijven".

1 - 5 kilo afvallen

Wil je een paar kilo afvallen in korte tijd dan heeft Juvo verschillende manieren om af te vallen. Bijvoorbeeld met intermittent fasting of Juvo Slim.

Wil je 1,5 tot 3 kilo afvallen in 3 maanden, zonder sport en zonder dieet, dan is het optimaliseren van je microbioom een optie. Bekijk hier het nieuwe probioticum.

5 - 15 kilo afvallen

Wil je meer dan 5 kilo afvallen dan raden wij je het RESET36 programma aan. Dit is een combinatie van intermittent fasting, voedingssupplementen, verschillende shakes & repen, Juvo proteïnen of low-carb recepten. Altijd in combinatie met slim bewegen (high intensity training) om de vetverbranding "aan te zetten". Val af tot aan een gezond BMI (niet meer). Bezoek de reset36-webshop

Vet verbranden of vocht verliezen?

Afvallen is vet verbranden. Bij veel dieeten merk je dat je vocht verliest. Het glycogeen in je spieren en je lichaam houdt veel vocht vast. Door het glycogeen, de opgeslagen suiker, te verbranden en niet aan te vullen verlies je vocht en dus gewicht. Helaas is dit effect van korte duur. Echt afvallen is dat overtollige vet verbranden dat er soms al jaren zit. Maar dit vet kun je pas als energiebron gebruiken al de voorraad glycogeen op is. Hier lees je meer over vetverbranden.

Wat is de oorzaak van jouw overgewicht?

3 manieren om af te vallen

Als je weet wat de oorzaak van je overgewicht is, kun je beter een afslank-methode kiezen waarmee jij je doel haalt. Op deze pagina een overzicht om zelf de oorzaak te vinden. Welke vorm van overgewicht heb jij? hoeveel calorieën mag je per dag? Wat is je BMI? en wat is BMR?

Wetenschap en Onderzoek

Wij willen onderbouwde en bewezen adviezen geven. Wij lezen alle belangrijke websites en nieuwsbrieven waar onderzoek wordt gepubliceerd over: voeding, metabolisme, afslanken en bewegen. Regelmatig publiceren wij nieuws over "afvallen" in de vorm van blog-artikelen. Soms een visie, soms goede tips en vaak belangrijk onderzoek dat je wat leert en waar je echt iets mee kunt. Je vind hier de blogs over afvallen.

Heb je vragen over afvallen? Neem contact met ons op. Bel, mail of chat.

afvallen doe je samen met een coach

Afvallen doe je samen met GezondMooiSlank.

Metabolisme en afvallen

Hoeveel eet je per dag tijdens je reset?

1. Het begin. Als eerste moet de voorraad koolhydraten (glycogeen en glucose) die is opgeslagen in je lever, bloed en spieren opgemaakt worden. Gemiddeld is de voorraad glycogeen 100 gram in de lever (400 kcal) en 300-400 gram in de spieren (1200-1600 kcal). Het glycogeen houdt tevens 1,5 liter vast. Voordat de vetverbranding begint moet de voorraad “koolhydraten” van 1600 – 2000 kcal verbrandt worden. Daarna komt er per dag maximaal 40 x 4 kcal (160 kcal) bij uit je dieet-voeding.

ADVIES: Per dag maximaal 40 gram koolhydraten, 70 gram proteïnen = 440 Kcal. Aanvullen met vetten 40 gram = 360 kcal. TOTAAL ENERGIE DAG 1 EN DAG 2 = 800 KCAL.

Extra sport in de ochtend? 1 uur fitness = 500 kcal. Dan mag je 1300 kcal. per dag eten. Maximaal 40 gram koolhydraten en maximaal 70 gram eiwitten. Haal je de beweegnorm dan val je af met 1000-1200 kcal per dag. Eet je meer calorieën tussen 12:00 en 20:00 uur dan moet je die de volgende ochtend extra verbranden!

2. MetabolismeJe lichaam en je hersenen draaien op glucose. Je lever maakt glucose van koolhydraten. Eiwitten zijn bouwstoffen. Per dag gebruik je 300 gram eiwitten. Continu is er afbraak en aanmaak van eiwitten uit bestaande aminozuren, de bouwstoffen van eiwitten. Dagelijks moet je de voorraad aminozuren aanvullen met 70 gram eiwitten. Als de glucose op is kan de lever glucose maken van proteïnen. Als er niet teveel proteïnen zijn wordt er eerst “oude rommel (cellen en afval)” verbrandt, dit heet fagocytose. Na het verbranden van oude cellen en afval wordt de overtollige vet-voorraad aangesproken.

De organen en weefsels gebruiken het vet als energie. De lever maakt ketonen uit vet. Ketonen kunnen de bloed-brein-barrière passeren en voorzien de hersenen van energie. De hersenen zijn de grootste energieverbruiker of je nou hard nadenkt of zit te dromen, het verbruik is hetzelfde. Als de vetvoorraad op is worden spieren (eiwit) afgebroken tot aminozuren die nodig zijn op andere plaatsen waar een hogere prioriteit is. Dit is een zeer uitzonderlijke situatie (hongersnood). Volgorde van energie-bronnen; Glucose – Afval - Vet – Ketonen - Spieren .

3. Suiker- en vetverbranding.Dagelijks wordt de voorraad glucose en glycogeen opgemaakt. ’s Nachts is je verbranding ook bezig, je BMR, basale metabole rate (klik en bereken jouw BMR), is de energie de nodig is om je lijf in stand te houden. Je BMR is de energie die nodig is zonder enige vorm van activiteit. Je BMR is afhankelijk van je gewicht! Deze daalt dus als je bent afgevallen.

4. Gewichtsbeheersing Na de reset is het aanbevolen om 3 tot 4 keer per week bewust de glycogeenvoorraad op te maken en je vetverbranding aan te zetten. Dit kan door goed je macronutriënten te tellen, door intermittent fasting (12:00 – 20:00 uur) en door extra sport. TIP: intermittent fasting op maandag, dinsdag woensdag, donderdag, gecombineerd met maximaal 1500 kcal in de vorm van de juiste verhouding macronutriënten. Je nieuwe BMR is lager als voor je reset. Verhoog je verbranding door minimaal de beweegnorm te hanteren, elke week. Beweegnorm: 2 keer per week kracht training en 2,5 uur per week matig intensieve beweging. Matig intensief = Je hebt een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling. HIIT is de effectieve vorm van bewegen. Met “high intensity interval training” beweeg je zeer effectief. 10 Minuten HIIT in de ochtend is voldoende. Voorwaarde is dat je 3 keer je hartslag laat stijgen en dalen.

5. Blijf slank: Om NIET aan te komen eet je niet meer dan dat je verbruikt. De samenstelling van je voeding (gemiddelde richtlijn); 80 gram proteïnen = 320 kcal, 100 gram koolhydraten = 400 kcal, 90 gram vetten = 810 kcal, Totaal = 1530 kcal

Nutrins heeft speciale maaltijden in poedervorm met de juiste verhouding macronutriënten (vet, proteïnen, koolhydraten en vezels) en de juiste verhouding micronutriënten (vitaminen en mineralen).

metabolisme voorraad energie

Als eerste wordt je voorraad glycogeen in spieren, lever en bloed gebruikt. Vergelijk dit met de koelkast. Als je teveel energie consumeert dan wordt dat opgeslagen als vet in de "vriezer". Als de koelkast leeg is wordt er "stofgezogen", het lichaam verbrandt oude rommel en celafval (fagocytose). Daarna is het vet (vriesvak) pas aan de beurt.

De koelkast gaat als eerste leeg. Als je de koelkast blijft vullen, met koolhydraten bijvoorbeeld, en niet genoeg verbrandt gaat het restant naar de vriezer. Zo communiceert je energie-opslag met je energie-verbruik. Met een volle koelkast kom je niet toe aan het verbranden van overtollig vet.