vriendelijke darmbacteriën, probiotica, wat is dat?

Vriendelijke bacteriën, wat is dat?

Iedereen heeft ongeveer 100.000 miljard levende microben in zijn ingewanden. Meer dan 1000 verschillende soorten bacteriën verdeeld over meer dan 5000 verschillende stammen. Deze bacteriën wegen samen ongeveer 1,5 kilo en worden samen ook wel darmflora genoemd of nog beter, het microbioom. 95% Van het microbioom bevindt zich in de dikke darm en slechts 50 gram in de dunne darm.

Bacteriën in je darmen vanaf je geboorte

De samenstelling van de darmbacteriën ontwikkelt zich vanaf de geboorte en blijft bij ons gedurende de rest van ons leven. De samenstelling van je darmflora ontwikkeld zich in de eerste paar jaren en wordt gevormd door; de bacteriën waar je mee in aanraking komt en je voeding. Deze ontwikkeling duurt tot het derde levensjaar. Wist je dat moedermelk meer dan 700 verschillende bacterie-stammen bevat? En dat moeders met overgewicht minder soorten bacteriën in hun colostrum hebben?

De complete samenstelling darmbacteriën, het microbioom, heeft en groot aantal voordelen. Inmiddels is bekend dat wij niet zonder die bacteriën kunnen leven. Naast hun bijdrage aan de spijsvertering en de weerstad (immuniteit) hebben de vriendelijke darmbacteriën specifieke taken zoals het verteren van vezels, het ondersteunen van de opname van antioxidanten uit fruit en groente en helpen bij de productie van vitamine B12, biotine en vitamine K.

Balans in de darmflora is belangrijk

Onze natuurlijke darmbacteriën bestaan uit 3 groepen: de vriendelijke bacteriën, de schadelijk en de neutrale bacteriën. Het is belangrijk om de balans te bewaren en om het gedeelte vriendelijke bacteriën op peil te houden. Twee stammen die hier ondersteunen zijn de lactobacillen en de bifidobacteriën.

Er zijn verschillende factoren die de balans in het microbioom kunnen verstoren; verkeerde voeding, ziekte, antibiotica en andere medicatie, stress, slaapgebrek en zelf veroudering.

Onbalans is dysbiose

Definitie; een afname van goede bacteriën en een toename van pathogene (slechte) bacteriën. Met andere woorden; De balans tussen goede, neutrale en slechte bacteriën is verstoord. Een onbalans in de verhouding tussen de groepen darmbacteriën wordt dysbiose genoemd en kent symptomen zoals een opgeblazen gevoel, verstopping, voedsel-overgevoeligheden, minder energie en een verminderde weerstand. Oorzaken: Antibiotica (medicijnen, water, voeding), Chronische darmziekten, Dieet (suiker, alcohol, enkelvoudige suikers), Stress, Maagzuur-remmers, Life-style factoren, Veroudering. 

Voor de uitvinding van de koelkast aten mensen veel meer vriendelijke bacteriën in de vorm van gefermenteerde voeding en verse groente en fruit. Omdat dit nu sterk is afgenomen is het toevoegen van bacteriën aan voeding een optie, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement.

probiotica vriendelijke bacterien

De microorganismen hebben nog meer functies voor de spijsvertering en de gezondheid

Synthese van vitaminen; B1, foliumzuur, B6 en vitamine K. Productie van enzymen en ondersteuning in opname van calcium, magnesium, ijzer. Productie van korte-keten-vetzuren (butyraat, valeraat, propionaat) de energiebron voor de productie van darmcellen. Ondersteunen absorptie van water, verminderen hoeveelheid slechte bacteriën, stimuleren groei goede bacteriën. Ondersteunen kracht en werking mucuslaag in darmen. * Helpen ontstekingen te controleren. * Ondersteunen normaal functioneren darmen. * Versterken de ontgifting.

Slechte bacteriën produceren substanties die schadelijk zijn voor het lichaam. Deze substanties irriteren de slijmlaag op de darmwand en veroorzaken daarmee gasvorming en de substanties kunnen opgenomen worden in de bloedbaan en kunnen ziekten veroorzaken. Slechte bacteriën kunnen niet altijd buitengesloten worden maar als het aantal goede bacteriën hoog blijft is er, in theorie, minder ruimte en gelegenheid voor slechte bacteriën. Voorbeelden van slechte bacteriën zijn; salmonella en H. Pylori (veroorzaker van maagzweren).

De neutrale bacteriën komen het meeste voor in de darmen. Neutrale bacteriën hebben geen negatieve en geen positieve bijdragen. De niveaus en de verhouding van deze drie bacterie-soorten blijven in een mens redelijk constant van kindertijd tot volwassenheid. Bij veroudering nemen de slechte bacteriën toe en de goede bacteriën af in hoeveelheid.

vriendelijke bacteriën

Pro-biotica, pre-biotica, post-biotica, anti-biotica, psycho-biotica

  • Het micro-bioom (darmflora) bestaat uit verschillende biotica. Pro-biotica, de goedaardige vriendelijke darmbacteriën, pro biotica betekent “voor het leven”.
  • Pre-biotica, de voeding voor de goedaardige darmbacteriën, dit zijn veelal vezels zoals FOS (fructo oligosachariden).
  • Anti-biotica, de medicijnen die darmbacteriën doden, zowel de slechte (pathogene) darmbacteriën als de goede.
  • Post-biotica, dit zijn de produkten die gemaakt worden door darmbacteriën; de goede produceren o.a. voedingsstoffen, de slechte produceren o.a. toxinen (gifstoffen).
  • Syn-biotica, de vruchtbare samenwerking tussen pre- en pro-biotica.
  • Psycho-biotica, darmbacteriën die via de darm-hersen-as het gedrag en emoties beïnvloeden.

Bewoner en passanten in de darmen

Blijvende stammen wonen in het spijsverteringssysteem van de meeste mensen, deze vaste bewoners groeien. Tijdelijke stammen worden buiten het spijsverteringssysteem gevonden en hebben een goede werking tijdens hun passage. Tijdelijke biotica leven op planten en groenten (als er geen pesticiden zijn gebruikt). Tijdelijke stammen groeien niet in het lichaam en moeten regelmatig geconsumeerd worden via groente of supplementen.

biotica microbioom in en op je lijf

Heb je vragen over probiotica? Neem contact met ons op.

Kies het supplement met vriendelijke bacteriën dat bij je leftijd past, van zwanger tot senior.
probiotiche supplementen van zwanger tot senior

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...