Vrouwen intiem

Een optimale zuurgraad (pH-waarde) in je vagina beschermt je tegen ongewenste bacteriën.

Bacteriën voor je vagina

De zuurgraad wordt bepaald door goede, gewenste bacteriën de lactobacillen. Lacto staat voor melkzuur. De lactobacillen produceren melkzuur en bewaken daarmee de pH-waarde,de zuurgraad in je vagina, waarin pathogene (ziekmakende) bacteriën niet kunnen leven. Die lactobacillen zorgen er ook voor dat candida niet teveel ruimte krijgt om te groeien.

Inwendig wil je een pHwaarde tussen de 4 en 4,5, daarbuiten op je schaamlippen en pH van 5.

Je kunt elke dag melkzuur gebruiken als spoeling, als verzorging of om te wassen. Aub veelvuldig de vagina wassen of spoelen is geen goed idee. Je verstoort daarmee het vaginaal milieu. Gebruik vooral water en eventueel (af en toe) een zeep-vrije wasemulsie. Een andere manier is het consumeren van goede bacteriën zoals lactobacillen en bifido-bacteriën. Bacteriën die zelf melkzuur maken, elke dag weer. 

Bacteriën voor je vagina consumeren?

Ja, de vaginale flora, alle bacteriën in je vagina samen (vaginale microbiota), wordt ook bepaald door de bacteriën in je darmen, je darmflora. Je slikt dus capsules met bacteriën en die vinden hun weg. De lactobacillen leven van "suikers", glycogeen dat je zelf afscheidt. De bacteriën zetten dit om in melkzuur en "managen" zo jouw pH-waarde.

Meer leren over de vaginale flora?

Op en in ons lichaam leven miljarden bacteriën die allerlei dingen voor en met ons doen. Micropia is het enige microbenmuseum ter wereld, midden in Amsterdam. Lees nog veel meer op de website van micropia.

Tips voor je vaginale flora

vagina flora probiotica voor je vagina tips voor gezonde vagina

1. Gebruik condooms. Sperma is basisch en beïnvloedt de pH en daarmee het vaginale milieu. Wil je geen condooms gebruiken, dan na de daad het zaad eruit.
2. Na de overgang hebben veel vrouwen minder lactobacillen. Optimaliseer je voeding.
3. Je kunt je vaginale flora laten testen en onderzoeken. Via google vindt je meer.
4. Na het urineren van voor naar achter afvegen, niet andersom.
5. Verminder je suikerconsumptie. 

Voeding voor je vagina

Omdat de vaginale flora wordt beïnvloedt door de darmflora start je daar. Goede voeding voor je darmflora bevat o.a. vezels. Vezels eten kan met groente en fruit. Je kunt ook die goede bacteriën voeding geven. Dat heet prebiotica. Voeg de volgende voeding toe aan je dieet; yoghurt, tofoe, pompoen, appels, aardpeer, banaan, lijnzaad, haver, zalm, makreel en zeewier. 

Van sommige voeding schijnt je vagina lekkerder te ruiken en te smaken; ananas, watermeloen en aardbeien. Dit schijnt ook de smaak van sperma te verbeteren. Wat je aub minder moet eten is koffie, alcohol en suiker.
   
Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...