Afvallen met intermittent fasting, eten van 12:00 tot 20:00 uur een daarbuiten niets. Wel goed drinken. Juvo combineert dit periodieke vasten met 2 maaltijdvervangers, 1200 calorieën per dag, gezond avondeten en sport.

Intermittent fasting (IF) - periodiek vasten

Intermittent fasting, afwisselend, periodiek vasten of vasten met tussenpozen, het wordt steeds populairder. Dus niet de hele dag "grazen" of de klassieke 3 maaltijden. Om gezonder te worden, om af te vallen of voor meer energie. Er zijn verschillende vormen om tijdelijk niet of minder te eten. Sommige mensen doen de 5:2 methode: 5 dagen gewoon eten en 2 dagen slechts 500 kcal eten. Ook het afwisselen van dagen helemaal niets eten, echt vasten dus, afgewisseld met dagen gewoon eten komt voor. Deze variant heet eat-stop-eat.

In het 12-20 dieet hebben wij ervoor gekozen om het 16:8 ritme te gebruiken. Elke dag eet je 8 uur wel (het "eat-window") en 16 uur niets. De meeste mensen vinden dit het gemakkelijkste ritme. Bijvoorbeeld eten van 12:00 tot 20:00 uur en vanaf 20:00 uur tot de volgende dag 12:00 uur niets. Dit kun je bijvoorbeeld 4, 5 of 7 dagen per week doen. Deze vorm van vasten wordt ook time-restricted feeding genoemd, je eet alleen tijdens een vast gedeelte van de dag. Het gaat bij periodiek vasten niet om wat je eet maar om wanner je eet. Je spijsvertering krijgt een rustperiode en de pieken in de insuline-produktie zijn beperkt tot het "eat-window". Eigenlijk is deze aanpak geen dieet, maar een nieuwe gezonde lifestyle, verbeteringen die je gemakkelijk volhoudt.

Let op: tijdens het vasten moet er wel gedronken worden! Water, filter-koffie zonder suiker en groene thee zonder suiker. Dus ook (vooral) geen light-dranken met kunstmatige zoetstoffen.

Tijdens de uren dat je eet kun je zelf kiezen wat je eet: Als je je 8 uur per dag vol stopt met pizza en broodjes heb je er weinig aan…. Daarom kiezen wij in het 12-20-dieet voor 2 maaltijden juvo raw whole food en als derde maaltijd “gezond eten”. Lees hier meer over de verhouding koolhydraten-vetten-proteïnen. 

Alternate day fasting (ADF) Wil je liever het 5:2 (vijf dagen eten en 2 dagen op 500 kcal)? Dan zijn 3 Juvo original maaltijden per dag een perfecte invulling.

Wat zeggen wetenschappers over het periodiek vasten?

Het is vergelijkbaar met de oermens, die paleo at. ’s Morgens moest er eerst eten gezocht worden, op een lege maag dus. Eerst bewegen als je wakker wordt en daarna eten. De vetverbranding levert de energie die nodig is om de eerste koolhydraten te vinden. Intermittent fasting leidt in vergelijking met andere dieëten tot een groter gewichtsverlies. Lees hier een uitgebreid artikel in de Volkskrant. en hier vind je de mening van het voedingscentrum.

Er zijn 3 onderzoeken gedaan naar intermittent fasting en een aantal trials. Deze trials zijn veelbelovend, maar voordat IF voorgeschreven kan worden moet er meer onderzoek komen volgens het American Journal of Clinical nutrition.
Onderzoeken bij muizen laten goede resultaten zien; langer leven, alzheimer, diabetes etc. Maar echt, een muis is geen mens, de spijsvertering van een muis is niet te vergelijken met een mens.

Wij zijn verslaafd aan glucose (suiker)

intermittent fasting tegen suikerverslaving, geen snelle toegevoegde of verborgen suiker

De glucose verbranding is de gemakkelijkste manier voor het lichaam om aan energie te komen. Het verbranden van vet is “moeilijker”. Glucose (in de vorm van koolhydraten) is altijd overal en tegen een lage prijs aanwezig. Mensen die vooral op hun glucose-verbranding draaien hebben een ontbijt nodig, willen tussendoortjes en snacken ’s avonds. Continu vraagt het lichaam om snelle suikers voor energie. Doorbreek het ritme van de verbranding, tijdens het vasten raakt de voorraad glucose op en begint de vetverbranding. Door ook nog eens de eerste maaltijd met veel proteïnen te gebruiken verleng je de periode van vetverbranding. Je lijf wordt gevoeliger voor insuline. Afwisselend vasten stimuleert de vetverbranding tijdens het vasten. Het lichaam went aan vaker en gemakkelijker wisselen tussen vetverbranding en glucoseverbranding. Je verliest gewicht en zelfs buikvet en voorkomt het ontstaan van diabetes-2.

Of zit je in de fase van pre-diabetes (hoge bloeddruk, te hoog cholesterol en een te grote buikomvang) dan kun je dit terugdraaien. Online vind je veel informatie over de gezondheidseffecten van intermittent fasting; autofagie, het stimuleren van het HGH (human growth hormone), de insulinegevoeligheid.

Vasten als ritueel is eeuwenoud. De ramadan die moslims elk jaar houden betekent een maand lang niet eten als de zon op is. De ramadan kent bij veel deelnemers verschillende bijwerkingen. Zo is de ramadan niet geschikt als je diabetes hebt of zwanger bent. Ook katholieken kennen een 40-daagse vastentijd. Je ziet vasten ook bij yoga en zelfs boeddha was en voorstander van periodiek vasten.

intermittent fasting eten tussen 12 uur en 20 uur

Vasten voor je gezondheid en om af te vallen

Dat is meer dan alleen periodiek niet eten! Wat je eet tijdens de 8 uur is belangrijk. Compenseren met een overvloed aan koolhydraten werkt niet. De rust-periode en het afwisselen van je glucose-verbranding en he vet-verbranding zijn het "geheim". Afvallen met intermittent fasting gaat snel en gemakkelijk, je verbrandt je opgeslagen lichaamsvet als je glucosevoorraad leeg is.

Val je af van intermittent fasting?

Afvallen is het verbeteren van je energiebalans, minder energie consumeren en meer energie verbranden. Met IF (afkortng) heb je minder eet-momenten en in de uren dat je wel eet beperk je jezelf tot bijvoorbeeld 1200 calorieën, dan werkt IF goed om af te vallen. Lees hier meer over het 12-20-dieet.

Verlies ik spiermassa tijdens intermittent fasting?

Werk je actief aan het vergroten van je spiermassa (body building) dan is dit niet de beste methode om lang te doen. Onze voorkeur voor periodiek vasten heeft te maken met afvallen en gezonder worden maar wel in combinatie met sport om het jojo-effect tegen te gaan, de BMR te verhogen en om meer vet te verbranden. In een cutfase kun je kiezen voor tijdelijk intermittent fasting. Op deze pagina leggen wij uit hoe vet-verbranding werkt en en op welke manier wij sport toepassen in het 12:20-dieet.

Starten met periodiek vasten

Begin meteen het vermijden van snelle suikers. Start met het uitstellen van je ontbijt en het vervroegen van je avondeten. Stap voor stap binnen 7 dagen op een 8:16 ritme. 8 Uur eten en 16 uur vasten. Ik heb het uiteraard eerst zelf getest, lees mijn verhaal hier. De “regels”en de voedingswaarden vind je hier.

Intermittent fasting voor sporters

Sporten en bewegen op een lege maag, Zo ging dat vroeger ook en dieren doen het nog steeds. Eerst in aktie komen (jagen of verzamelen) voordat je gaat eten. Je energie komt dan uit vet-verbranding. Lees hier meer over de werking van vet verbranden. Zelf met een lage vetmassa of een laag vetpercentage is er altijd voldoende reserve om op te teren tijdens het vasten.

Intermittent fasting voor vrouwen

Is het voor vrouwen anders? Ja, nu hebben zij de mazzel; Voor mannen adviseren wij 16 uur fasting en 8 uur gezond eten, voor vrouwen realiseer je dezelfde effecten met 14 uur vasten en 10 uur eten. Bijvoorbeeld van 11:00 tot 21:00 uur.

Waarom eten wij eigenlijk drie keer per dag?

Vroeger toen er veel lichamelijke arbeid werd verricht moest er meer gegeten worden. In de industrieële revolutie gingen mensen voor en na het werk eten en werd er halverwege de werkdag gegeten (lunch). Ook koudere landen (Noord-Europa) versus warmere landen kennen een ander energie-gebruik. Breek die gewoonte, eet naar behoefte, dus alleen als je het nodig vindt. Om af te vallen en je streefgewicht te bereiken adviseren wij de 16:8 methode.
Heb je vragen of wil je advies, neem dan contact met ons op.


   
Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...