Zuur-balans Ontzuren

Verzuring een hype?  Lees hier alles over voeding en verzuring.

De zuur-base-balans = Zuren en basen in evenwicht.

De oorzaken van verzuring zijn; stress (emoties), veroudering, te weinig bewegen en een te zuur dieet. Maar ook milieuvervuiling, genotsmiddelen, roken, medicijngebruik en straling beïnvloeden het zuur-base evenwicht. Emoties zijn de sterkste veroorzakers van verzuring,; werkstress, relatie-stress, fysiek geweld, verwaarlozing, rouwprocess, ziekten bij jezelf en in je naaste omgeving.

Wat is het ontzuren van je lichaam?

Het zuur-base-evenwicht in het lichaam is belangrijk voor de gezondheid. Een goede zuurgraad of pH-waarde wordt door het lichaam in stand gehouden door de zuren en basen in evenwicht te houden. Het lichaam ondersteunen in het ontzuren kan door; gezonder eten, het gebruik van zelfzorgmiddelen en door het toevoegen van meer ontzurende produkten aan het dieet. Als het lichaam te zuur is moet er meer alkalische voeding gegeten worden. Pak vooral de oorzaak aan; praat met vrienden, overleg met je huisarts, schakel mediation in, beweeg meer, koop een hond, stop met alcohol, stop met roken, eet gezond.


Verzuring bij sporters

Bij langdurige inspanning (sport) ontstaat er melkzuur in de spieren. Dit melkzuur wordt weer afgebroken en afgevoerd. Extreme krachtsport leidt tot een tien keer zo hoge verzuring als "normaal" recreatief sporten. Daarom meten krachtsporters en bodybuilders hun zuurgraad.

Verzurende en ontzurende voeding, de pH-waarde van je voeding

zure voeding ontzurende voeding zuur-base-balans

Voeding heeft verschillende zuurgraden, pH-waarden,
en heeft verschillende effecten op je zuur-base-balans.

Verzurende voeding met een pH-waarde 3-4, het oranje en gele vak, bestaat uit ongezonde voeding; alcohol, softdrinks, ijs, vlees, kaas, fastfood en koffie. pH-waarde 5-6 is licht verzurend, hier zie je vis, kip, granen, kokos, eieren, chocola en zuivel. Neutraal, het groene vak, is pH-waarde 7, water, natuurlijke suikers, platnaardige- en olijf-olie. Ontzurende voeding heeft een pH-waarde van 8 en hoger, over het algemeen de gezonde voeding zoals; fruit en groente. Hoe groener de groente, hoe alkalischer deze is.


Het alkalische ontzurende dieet

De meest alkalische groenten zijn; spinazie, komkommer, boerenkool, avocado, broccoli, selderij en paprika. Eet maximaal 20% verzurende voeding en streef naar minimaal 80% ontzurende (alkalische) voeding. Het volgen van een alkalisch dieet betekent dus veel groene groente en fruit, dat is voor ieders gezondheid een verbetering. 100% alkalisch eten is geen optie, er zijn ook aminozuren en vetzuren nodig die worden geleverd door verzurende voeding.

Alkalische nutriënten zijn calcium, kalium en magnesium. Verzurende nutriënten zijn; proteïnen, fosfaat en zwavel.

zuur-base-balans alkalische voeding

Een cleanse-programma reinigt en ondersteunt de organen die samen de zuur-base-balans controleren.
Cleansen  bevordert een goed zuur-base evenwicht.
Raw whole food (alkalische, ontzurende voeding) ondersteunt een gezond zuur-base-evenwicht.

Verzuring, voeding en bloed

Het verteren van voeding en fysiologishe processen zoals ademhalen veroorzaken variaties in de zuren en basen in je lijf. Het lichaam streeft altijd naar evenwicht (homeostase) en heeft een systeem waarbij continue zuren worden geabsorbeerd om de pH in het bloed tussen de 7,36 en 7,4 te houden. Als de pH-waarde van het bloed uit balans is (alkalose of acidose) is er sprake van een ernstige bedreigende aandoening. Of je dieet invloed heeft op de pH-waarde in je bloed is controversieel.

pH-waarden meten

Het meten van de pH-waarde van urine is GEEN indicator van verzuring van het bloed en van het lichaam. Alkalische voeding verandert de pH-waarde van de urine maar niet de pH-waarde van het bloed.

   
Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...