Goed voor de Cholesterol spiegel


In 5 stappen naar een verantwoord cholesterolgehalte

Voor een verantwoord cholesterolgehalte eet je gezond, kies je je voeding slim, rook je niet, beweeg je meer en zorg je voor ontspanning (rust) en inspanning (sport). Omega-3 en voedingsvezels helpen bij de verlaging van het cholesterolgehalte. Een lever-detox-programma (samen met omega-3, vezels) helpen het cholesterol-gehalte te verlagen. Juvo past in een cholesterolverlagend dieet.


1. Verminder je suiker, stop met suiker

Jarenlang was vet de grote boosdoener. Nu weten we dat suiker een belangrijke rol speelt. Probeer suiker te minimaliseren, zoek naar alternatieve zoetstoffen zoals stevia of kies voor suiker met een veel lagere glycemische index zoals kokosbloesemsuiker. Maar ook hier geldt, al je suiker vervangen door kokosbloesemsuiker is geen optie; minder suiker dus en als het moet een "gezondere" soort suiker.


2. Eet minder verkeerde vetten, minder omega 6 en minder omega 9

Bij de consumptie van vet speelt de samenstelling van de vetten (de vetzuren) een grote rol. Het gaat om de verhouding tussen de omega's. Als je veel minder omega 6 (linolzuur uit granen, soja, plantaardige olie en margarine) gebruikt hoef je geen extra omega 3 (ALA alfa lipon zuur uit vette vis, noten-olie, te gebruiken. De verhouding is 1 op 2.

3. Eet meer vis voor omega 3

Als je moeite hebt om je consumptie van omega 6 te verlagen kun je aan de andere kant van de balans je consumptie van omega 3 verhogen. Meer vette verse wilde vis zoals zalm, makreel, sardinen. Echter, dit heeft als nadeel dat je tegelijkertijd veel toxinen en zware metalen binnenkrijgt. Maximaal 2x keer vette vis houdt je net onder de veilige grens. Maar is dat voldoende omega 3? Het meerendeel van Nederland haalt de minimale hoeveelheid van 200 mg niet eens.

cholesterol verlagen, omega 3, zalm

Nieuw onderzoek; Omega 3 zou hart en vaatziekten voorkomen. De laatste meta-analyse geeft aan dat dit NIET het geval is. Dit betreft alleen de gezondheidsclaim over hart- en vaatziekten. Binnenkort volgt een blog over deze analyse.


4. ondersteun de reinigende werking van de lever

De lever produceert cholesterol. Met deze cholesterol maakt je lichaam celwanden, hormonen, vitamine D en gal. Er zijn 2 soorten cholesterol, de slechte LDL (LDL en VLDL) en de goede HDL. HDL ruimt de slechte variant op. De lever gebruikt verzadigde vetten uit je voeding als bron. Het is de vraag of de lever minder cholesterol gaat produceren als er minder verzadigd vet wordt aangeboden. Onderhoud is goed voor de lever, het ondersteunt de lever- en galreiniging. Ook plantensterolen ondersteunen het verlagen van cholesterol. Plantensterolen vind je in noten, peulvruchten en granen. Gezond eten dus.


5. Eet meer vezels voor een gezonde cholesterolspiegel

Voedingsvezels zijn het transportmiddel in de darmen die overtollig cholesterol afvoeren. Zorg voor 35 gram voedingsvezels per dag. Eet gezond, eet veel groente, fruit en echt volkoren. Ook Juvo past in een cholesterolverlagend dieet. Vind je het moeilijk om die 35 gram vezels per dag te halen? Vul je voeding dan aan met een vezel-supplement.

cholesterol verlagen vezels voedingsvezels

   
Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...