Welke aanpak hoort bij welke vorm van overgewicht

Afvallen is maatwerk, kies een methode die past bij jouw figuur

Je hebt op deze pagina uitgezocht welk type overgewicht of obesitas jij hebt.

Type 1 Overmatig eten

Langdurig teveel of verkeerd eten. Meestal beiden, te lang te veel verkeerd eten. Kenmerken zijn een dikke buik (hoog en laag) en een dikkere nek. Vaak is er sprake van (onbewust) pre-diabetes, het metaboolsyndroom. Kortademigheid, een lage weerstand, overmatig zweten, rugklachten, vermoeidheid en een hoog risico op hart- en vaatziekten. Gevolgen van het dagelijkse meetorsen van extra kilo's.

Het meezeulen van die extra kilo's kost op zichzelf weer meer energie (calorieën). In de BMR-tabel zie je ook dat elke 5 kilo overgewicht vraagt om dagelijks 70 calorieën om dat overgewicht in stand te houden.

De oorzaak "overmatig eten" is vaak een symptoom, er ligt een reden achter het gedrag. Dit varieert enorm; een trauma in de jeugd, alcohol, stress door relatie of werk, een uitdaging in de persoonlijkheid (laag zelfbeeld), pure rebellie, eenzaamheid, een tekort aan nutriënten (wel vulling maar geen voeding), een veel-etende-omgeving (vrienden, familie, collega's)

Waarschuwing: als je besloten hebt voor een "nieuw lijf" te gaan, wees dan voorzichtig met sport! Je gewrichten zijn al jaren overbelast. Opeens gaan rennen is dan schadelijk voor je gewrichten en soms zelfs voor je hart en bloedvaten. Je moet heel langzaam opbouwen op een crosstrainer, een loopband om te wandelen, fietsen of zwemmen. Bewaak je bloeddruk en je hartslag bijvoorbeeld met een activity-tracker of sporthorloge.

Verander stap voor stap, niet in 1 keer van de kelder naar zolder!

Stap 1 is het stellen van concrete (meetbare) realistische doelen; een bepaald percentage lichaamgewichts afvallen, een bepaalde kledingmaat of het bereiken van een gezond BMI of vetpercentage. Hoe concreter hoe beter. Hang er ook een planning aan. Een eind datum.

Deel je doel op in kleine stapjes

Een doel om op datum X 10% gewicht te verliezen reken je terug naar een weekdoelstelling. Je weegt, past of meet 1x per week. Vier je voortgang met een schouderklopje voor jezelf (niet met eten!).

Start met een goed ontbijt, week 1 begin je je dag met 1 x Juvo Original aangemaakt met 100 ml volle yoghurt en 300 ml water. Tussendoor alleen groente of fruit.

Week 2; vervang ook je lunch met Juvo Original. Ben je moe of flauw? Maak de Juvo dan aan met 200 ml vruchtensap en 200 ml water.

Week 3; Je diner ga je nu verbeteren. Minimaliseer de koolhydraten en voer de proteïnen op. Matig met vet,en alleen de goede vetten. Je kunt vlees of vis vervangen door 1 Juvo Proteïnen te combineren met sla / groenten / 50 gram bereide koolhydraten. Schep een ontbijtbord vol in de keuken en gooi de pannen leeg in de vuilnisbak, dan pas ga je eten. Drink 2 liter water per dag en slaap 8 uur per dag.Heb jij je glas wijn nodig? Geniet er van, maximaal 2, maar liever geen. Per glas wijn 2 glazen water drinken.

je bent nu klaar voor de 12-20-aanpak, lees hier de complete uitleg.

Vind een buddy en informeer je omgeving; een sport-vriend, een huis-arts, een therapeut, een coach alles helpt. Heb je vragen? bel ons dan 055-3672000


Type 2 Stress obesitas

Stress uit je werk, je persoonlijkheid een trauma, financieële problemen of je relatie/gezin of familie heeft een grote impact op je eet-gedrag en je spijsvertering

Meestal je eet je te snel, verkeerde voeding en eet je om jezelf te troosten. Bijvoorbeeld vet en chocola veroorzaakt door het hormoon cortisol. Door stress verhoogt je cortisol-niveau langdurig en dit verstoort je glucose-metabolisme, vermeerdert lichaamsvet, en verhoogt je bloeddruk. Stress leidt bij 70% van de mensen tot overgewicht, 30% vermagert.

Stress obesitas leidt tot meer buikvet, visceraal vet dat op zijn beurt weer meer cortisol en leptine produceert en zo bijdraagt aan de bierbuik

Goede voeding, zoals Juvo original is samengesteld, versterkt jouw kracht en weerstand om met stress om te gaan. Maar stap 1 blijft het vinden van de stressoren en het vermijden van stress. Zoek hier voor hulp bij vrienden, huisarts, therapeut of coach. Check ook of jouw spijsvertering optimaal werkt, is je ontlasting goed? geen winderigheid? Kom je geen spijsverteringsenzymen te kort?

Week 1 vervang of je lunch of je onbijt door Juvo Original. Gebruik een hoog gedoseerde probiotica van minimaal 50 miljard bacteriën (lactobacillus, bifidum magnesium en enzymen) per dag.

Week 2 Vervang je ontbijt door Juvo Original en je lunch door Juvo Slim.

Je diner? vezelrijk, gezond met veel groente, meer proteïnen als koolhydraten.

Sporten bij stress-obesitas? Super! Elke toename van lichamelijke activiteit verhoogt je weerstand tegen stress. Je weerstand, je moet dan nog wel werken aan de oorzaak van je stress.

Kun je je ontbijt uitstellen? Lees dan hier het 12-20-dieet. 


Type 3 Te weinig beweging

De buik van obesitas of overgewicht door te weinig beweging is hoger als de stress-buik. De bolling begint onder de borst(en).

Ookal is de oorzaak, te weinig beweging, duidelijk. Ook hier ligt een reden waarom je te weinig beweegt. Is deze vorm van overgewicht een voorloper van stress-obesitas en overgewicht door te veel eten? Een confronterende aanpak is; vraag je omgeving waarom jij te weinig beweegt. Vertaal deze feedback in tips waarmee jij je lifestyle kunt verbeteren. Schrijf deze tips op en kies er 2 die jij gaat toepassen. Elke week 2 tips erbij. Of roep de hulp in van een coach of therapeut.

Je wilt afvallen en meer bewegen om weer in shape te komen.

Vervang 2 maaltijden per dag met Juvo Slim en ga naar een sportschool of een sportvereniging. Zoek naar kleine inspanningen die je nu vermijdt. Neem de trap ipv de lift, pak de fiets ipv de auto. Doe klussen in je eigen huis, kies een doe-vakantie ipv een strandvakantie, zoek een hobby erbij, koop een hond en laat hem uit, zeg Netflix op! Alles wat jou van de bank afhaalt is een verbetering.

Sport verbetert je conditie, geeft energie en meer uithoudingsvermogen om meer "dingen te doen". Een synergie tussen voeding en beweging. Let op: je krijgt meer trek in eten. Ga dus braaf gezonde calorieën tellen!

Na 2-3 weken kun je overschakelen naar het 12-20-dieet.

Type 4 Overgewicht door glutenovergevoeligheid

Glutenovergevoeligheid gaat vaak samen met gewrichtsklachten. Niet iedereen is het eens over de oorzaak van deze vorm van overgewicht: vet en vocht op billen en heupen. Maar er is wel overeenstemming over de gezonde aanpak; vermijd gluten.

Gluten tref je aan in koolhydraatrijke produkten zoals brood en pasta gemaakt van witmeel.

Het vermijden, of sterk verminderen, van gluten werkt dus dubbel-op als je voeding selecteert zonder gluten maar rijk aan vezels. Je valt over het algemeen af.

Let op; (over)gevoeligheid voor gluten is iets anders als coeliakie wat o.a. gepaard gaat aan ontstekingen in de darmen.

Bij glutenovergevoeligheid wordt de opname en vertering van nutriënten beïnvloed. Je hebt waarschijnlijk tekorten.

Gebruik suppletie voor je darmflora bijvoorbeeld lactobacillen, bifidumbacteriën met enzymen. (25 - 50 miljard CFU).

Juvo is zeer glutenarm, net op de grens van glutenvrij en daarmee geschikt voor mensen met een glutenintolerantie of gevoeligheid.

vervang 2 maaltijden per dag door Juvo Slim. Overgewicht of obesitas door glutenovergevoeligheid komt relatief vaak en vaker voor bij vrouwen. Zowel voor mannen als vrouwen adviseren wij hier de Juvo slim.

Type 5 metabool syndroom

Het metaboolsyndroom, pre-diabetes of syndroom X is de voorloper van diabetes type 2 (suikerziekte) en wordt ook pre-diabetes genoemd.

Programma voor 6 weken; vervang 2 maaltijden per dag door Juvo Original. 's avond eventueel Juvo proteïnen als vervanging voor vlees, kip of vis.

Drink voldoende water, zorg voor voldoende slaap, gebruik een probioticum (25 miljard lactobacillen en bifidum-bacteriën) en ga sporten of meer bewegen.

Type 6 Veneuze obesitas

Dit type van overgwicht heeft verschillende oorzaken; het is aangeboren, het is soms het gevolg (bij vrouwen) van een (jeugd)trauma, het is een verstoring van de hormoonbalans. Deze vorm van lokaal overgewicht gaat vaak samen met etalage-benen, nierproblemen, spataderen en dikke enkels.

Alhoewel Juvo original voor iedereen gezonde voeding is, heeft het aanpakken van deze vorm van overgewicht hulp nodig van een huisarts. Die zal waarschijnlijk een dieet of een diëtiste aanraden. Alleen als dat het geval is, dan pakken wij het aan als een combinatie van type 4 en 5. Sporten, Juvo Slim, probioitica en geen gluten (gedurende 6 weken). AUB eerst de huisarts.

Meer lezen over obesitas? Lees hier de blogs van voeding-vertering-vitaliteit.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...