Glutathion

Glutathion het kleine molecuul met enorme werking

Wat doet dit eiwit?

Het is waarschijnlijk een van helden onder de proteïnen in je lijf. De beschermende werking ervan is zo essentieel dat je leven er compleet anders uitzag zonder. Medicijnen zouden veel giftiger zijn, veroudering zou eerder beginnen en de zon wordt je grootste vijand. Ondanks die belangrijke bijdrage van glutathion is een onbekend molecuul.

Wat is glutathion?

Het is een klein eiwit dat bestaat uit drie aminozuren: cysteïne, glutamine zuur en glycine. Het wordt gemaakt door je lever en verdeeld over alle cellen en weefsels in je lijf. Een van de belangrijkste taken van dit eiwit is het vangen van vrije radicalen en peroxiden, ongewenste stoffen die ontstaan door het metabolisme (het verteren van voeding). Het eiwit kan ook schade minimaliseren die wordt veroorzaakt door zonnestralen, roken en ontstekingen. Tot slot, het speelt een belangrijke rol in ontgiftingsprocessen, het detoxen van je lijf. De definitie van glutathion volgens wikipedia.

Vrije radicalen zijn overal 

Oxidatieve stress wordt vooral
veroorzaakt door ROS. Dit staat voor: reactieve zuurstof radicalen (reactive
oxygen radicals) die vrijkomen bij het aanmaken van energie door de mitochondriën
in de cellen. Deze radicalen worden constant gemaakt, daarom heeft het lichaam een
verdedigingsmechanisme dat de vrije radicalen neutraliseert. Deze verdediging bestaat uit verschillende enzymen en
molekulen.

Hoewel, als stress langdurig hoog
is worden proteïnen, lipiden en DNA beschadigd. Dan wordt het metabolisme
beïnvloed en functioneert het minder goed.

Mogelijke gevolgen:

  • Ziekten
  • Voortijdige veroudering (van de
    cellen)

Wat versterkt oxidatie?

Externe factoren: bestraling, medicijnen,
roken, alcohol, slaapgebrek.

Interne factoren: veroudering,
ontstekingen, infecties.

Groente en fruit activeren het neutraliseren
van vrije radicalen. 

Veel inhoudsstoffen
(micronutriënten) zijn net zo belangrijk voor onze gezondheid als vitaminen en mineralen
in gezonde voeding. De meeste van deze kleine stofjes heten polyfenolen. Een groep
micronutriënten met anti oxidatieve eigenschappen die er voor zorgen dat de
schadelijke vrije radicalen worden geneutraliseerd.

Een andere reden waarom deze stofjes
zo goed voor ons zijn is dat zij ons eigen antioxidanten-systeem “aan zetten” (1)
zodat het lichaam zelf de gevaren van vrije radicalen kan aanpakken. Het eigen
systeem kan dit namelijk beter dan de plantaardige stoffen uit voeding of supplementen.

Glutathion vervult
een sleutelrol 

Kleine zwavel-bevattende eiwitten
zoals glutatiom, thioredoxine, glutaredoxine en peroxiredoxine beslaan het
meerendeel van het lichaamseigen antioxidanten-systeem en beschermen ons tegen
de negatieve ziekte-veroorzakende consequenties.

Glutathion wordt geproduceerd
door enzymen. De y-glutamylcysteïne synthese en de glutathion synthese in de
lever. In het algemeen vindt dit plaats in twee tegengestelde vormen: De
gereduceerde en de geoxideerde vorm. Gereduceerd betekent in dit verband niet “verminderd”
of “incompleet”.

Gereduceerd refereert aan de eigenschap van het molecuul om antioxidanten in balans te brengen doordat het zichzelf oxideert, door een verbinding aan te gaan met vrije radicalen. Geoxideerd (gebonden) glutathion kan weer terug gebracht worden naar de gereduceerde actieve vorm met behulp van het enzym glutathion-reductase.

Op deze manier werkt glutathion als
een schakelaar in onze cellen die de reductie/oxidatie (redox) in balans houdt.

Glutathion als gezondheidsindicator

De status van oxidatieve stress kan bepaald worden door de ratio van gereduceerd (GSH) en geoxideerd glutathion (GSSG). Deze ratio wordt gebruikt als klinische marker in sommige ziekte-processen waar oxidatie een rol speelt.  

In het algemeen, in chronische
aandoeningen aan de urinewegen, de spijsvertering en het hart- en vatenstelsel
is de glutathion concentratie significant gereduceerd. (2)

Glutathion en
detox?

De antioxidant helpt bij het ontgiften van xenobiotica (lichaamsvreemde stoffen). Xenobiotica zijn substanties die niet in het lichaam horen zoals kunstmatig geproduceerde (chemische) medicijnen. Voorbeelden van xenobiotica zijn: geneesmiddelen (antibiotica, paracetamol of non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDS)) of natuurlijke stoffen zoals voedingsstoffen (thee, cafeïne, vitamines, kruiden, etc.).

glutathion stofzuiger antioxidant

Glutathion de stofzuiger

Het Lichaam kan deze stoffen (xenobiotica) niet zelf afbreken. Gelukkig kan het deze stoffen aan zich binden en er voor zorgen dat de verbinding wordt uitgescheiden.

Ondersteun het
immuunsysteem

Gereduceerd glutathion is ook van
groot belang voor het immuunsysteem. Het helpt bij de activatie van de
T-lymfocyten en andere witte bloedcellen die actief betrokken zijn bij de verdediging
tegen pathogenen (‘ziekmakers”).

De peptide is ook betrokken bij
de productie van cytokinen. Deze signaal moleculen verzekeren een effectieve
communicatie tussen immuun cellen en daarmee de bewapening van het het defensiemechanisme,
je immuunsysteem.

Suppleren van cysteïne
kan de hoeveelheid glutathion bij ouderen verhogen.

Ouderen hebben gewoonlijk lagere
glutathion waarden. Een studie gepubliceerd in het American Journal of
Clinical Nutrition 
(3) onderzocht het effect van
glutathion-bouwstoffen (cysteïne en glycine) op een groep ouderen van 60 – 75 jaar.

Het doel van de studie: “of de
verminderde glutathion-synthese bij verhoogde oxidatieve stress gecompenseerd
kan worden met suppletie van cysteïne en glycine”.  

Een 14-daagse aanvulling van de voeding
was in staat om de cellulaire concentratie van glutathion te verhogen naar een
niveau vergelijkbaar met een jongere controlegroep. Een afname in oxidatieve
stress, die toeneemt met veroudering, werd ook geobserveerd.

Kun je op een natuurlijke
manier de glutathion activiteit verhogen? 

  1. Zorg voor voldoende proteïnen, dat garandeert dat er voldoende glutathion wordt aangemaakt. Een aanvulling met de bouwstoffen van glutathion: cysteïne, glycine en glutamine zuur kan de aanmaak van glutathion ondersteunen.
  2. Zorg voor voldoende zwavelrijke voeding. Voorbeelden van voeding met veel zwavelverbindingen zijn: vlees, vis, kip, broccoli, spruitjes, bloemkool en boerenkool. Ook uien en knoflook zijn goede bronnen van zwavel.
  3. Maak het je antioxidanten-systeem niet moeilijker dan noodzakelijk. Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat antioxidanten zoals glutathion zich bezig kunnen houden met de echt belangrijke functies. Voldoende slaap, weinig stress, een uitgebalanceerd dieet, weinig tot geen alcohol zorgen ervoor dat glutathion zich bezig kan houden met waar het goed in is, je metabolisme in balans houden.

Samenvatting 

Glutathion is een belangrijke antioxidant
in  je lijf. Ons lichaam maakt deze
peptide (combinatie van aminozuren) zelf. Onderzoek laat zien dat glutathion
ons gezond houdt bij teveel oxidatieve stress zoals bij veroudering of
veroorzaakt door vervuiling en voeding

[1] Jan Ø Moskaug, Harald
Carlsen, Mari CW Myhrstad, Rune Blomhoff, Polyphenols and glutathione synthesis
regulation, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 81,
Issue 1, January 2005, Pages 277S–283S, https://doi.org/10.1093/ajcn/81.1.277S.

[2] Lang CA, Mills BJ,
Mastropaolo W, Liu MC. Blood glutathione decreases in chronic diseases. J Lab
Clin Med 2000;135:402–5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10811055

[3] McCarty, Mark F, and James
J DiNicolantonio. “An increased need for dietary cysteine in support of
glutathione synthesis may underlie the increased risk for mortality associated
with low protein intake in the elderly.” Age (Dordrecht,
Netherlands)
 vol. 37,5 (2015): 96.
doi:10.1007/s11357-015-9823-8.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26362762

Auteur Katharina Hoffmann, vertaald door Rinjo
Israels (GezondMooiSlank.nl)

Meer referenties vind je op de website van Natura
health foundation https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/monografie/159/glutathion-gereduceerd-glutathion

Afbeelding Photo by Jens Mahnke from Pexels

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...