Vitamine D tekort

Vitamine D tekort. Waarom heb je vitamine D nodig?

Vitamine D is bekend om zijn belangrijke rol in het gezond houden van de botten. Vitamine D is nodig om calcium op te nemen voor de groei van de botten. Een tekort aan deze vitamine kan leiden tot brozere botten en groeiachterstand bij kinderen. Ook gebruikt je lijf vitamine D voor gezonde tanden en spieren. Blog over vitamine D tekort.

Vitamine D bewijs

Er is steeds meer bewijs dat vitamine D meer doet voor je gezondheid en je welbevinden. Zo wordt vitamine D geassocieerd aan het verminderen van de symptomen van Alzheimer, depressie, MS en sommige kanker-soorten. In de studies wordt steeds aangetoond dat hoge vitamine-D-waarden het risico verlagen.

Vitamine D helpt ook het immuunsysteem te reguleren en het vermindert het risico op infecties aan de luchtwegen met 20%.

Vitamine D

Vitamine D, lekker in de zon.

Mensen hebben waarschijnlijk een laag of te laag niveau aan vitamine D, zeker in de wintermaanden als wij minder zon op onze huid ontvangen. In sommige landen, zoals de UK, wordt sinds 2016 dagelijkse suppletie (aanvulling van de voeding) met vitamine D geadviseerd aan jong en oud.

Vitamine D tekort

De vitamine wordt in je huid aangemaakt als reactie op zonlicht. 15-20 minuten per dag je gezicht, hals en armen in de zon is voldoende. Er is wel een verschil in “zontijd” op basis van je huidskleur. Een lichte huid korter en een donkere huid langer in de zon. Het risico op een vitamine-D-tekort is hoger bij mensen met een donkere huidskleur.

Het advies over zonnen is de laatste jaren verandert. De zon brengt niet alleen maar goeds voor de huid en er wordt (gelukkig) steeds meer gesmeerd met zonnebrand. Zowel minder zonnen als meer smeren heeft wel invloed op de hoeveelheid vitamine D die wij aanmaken.

vitamine D tekort

Speciaal ouderen lopen een risico op een tekort, zij komen minder buiten en met het ouder worden verlaagt de efficiency van de huid om zonlicht om te zetten in vitamine D.

Wat kun je zelf doen?

Vitamine D vind je in vette vis, lever, eieren en als toevoeging aan voeding. Bijvoorbeeld zuivel met extra toegevoegde vitamine D of in boter. Een eitje bevat 40 IU vitamine D, dus je hebt wel elke dag wat eieren nodig om aan je dagelijkse dosis te komen.
Buiten de zon in is de beste manier om je vitamine D te verhogen. Als dat niet kan of als de zon er niet is kun je een voedingssupplement gebruiken.

Met de vitamine D-test kun je zelf snel uitvinden of je een tekort hebt.
Lees ook deze blog over vitamine D met meer tips.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...