Synergie in raw whole foods

Gezond eten met raw whole food. De synergie van 74 raw whole superfoods zoals gebruikt in biologische maaltijdvervangers. Een compact en praktisch overzicht. Wat is rawfood, wat is wholefood, wat zijn superfoods.

Gezond eten met raw whole food

Heldere richtlijnen om gezond te eten, water lekker te maken en de Smoothie-formule. Met deze formule en de ingrediëntenlijst is het gemakkelijk om zelf honderden verschillende smoothies te maken.

Het eerste boek van Rinjo Israels over de ingrediënen in Juvo. De synergie, de samenwerking tussen alle ingrediënten. De formule van Juvo is gebaseerd op de vier elementen. Samen alles wat je nodig hebt.

boek cover gezond eten met raw food

Inhoudsopgave van "De synergie van 74 raw whole foods in maaltijden. "

inhoudsopgave boek synergie in raw food

Raw food

Raw food of rauwe
voeding is voeding die tijdens de productie, bewerking en bereiding niet is
verhit boven 42 graden Celsius. Deze bovengrens is van belang omdat bij hogere
temperaturen de aanwezige enzymen in de voeding beschadigen of inactief worden.

Enzymen zijn belangrijk voor de verwerking van eiwitten
(opgebouwd uit aminozuren) in het spijsverteringskanaal.

Rawfood is geen afslank-rage. In de jaren 80 werd rauwkost
populair. In de jaren 10 is rawfood o.a. weer populair geworden door diëten en
recepten die teruggrijpen op de oudheid. Het uitgangspunt is dat de mens wel
evolueert, maar dat de spijsvertering nog veel kenmerken heeft van de
spijsvertering zoals die functioneerde in de oudheid.

Superfood

Superfood is
sinds 2010 bezig aan een opmars. De meningen in de media zijn verdeeld:
superfood is voeding die in vergelijking tot soortgelijke voeding uitblinkt in
voedingswaarde, vitaminen-gehalte, anti-oxidanten en eigenschappen voor de
gezondheid. Voorbeelden van
superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras. Maar ook bessen,
rode druiven, knoflook, vette vis, kokos, olijfolie, bepaalde noten en donkere
chocolade worden wel als superfood gezien.

Vaak
wordt superfood biologisch verbouwd of verzameld in het wild. Dit moet dan wel
speciiek geclaimd worden op de verpakking.

De prijs die voor superfoods wordt gevraagd lijkt voor
sommigen te hoog.

Superfoods moeten vrij zijn van pesticiden, chemicaliën,
hormonen en zij moeten minimaal 12 positieve eigenschappen voor de gezondheid
hebben.

Overigens zijn rode biet, boerenkool en bosbessen uitstekende Nederlandse superfoods.

Whole food

Whole food
betekent dat de voeding onbewerkt en zo geheel mogelijk wordt geconsumeerd. Dus
een vrucht met schil of vlies, groenten met blad en stengel, zaden en rijst met
vlies en kiem.

In de natuur is alles in evenwicht. Een “geheel” product
bevat alles om het product op te nemen en goed te verteren. Als voorbeeld: van
appelsap worden mensen dik, van hele appels (met schil) kom je niet aan en
sommigen vallen er zelfs van af (groene Granny Smith’s bijvoorbeeld).

“Whole” bevat alle hulpstoffen (matrix) die nodig zijn voor
goede opname en werking van de vitaminen, mineralen en phytonutriënten.

Phytonutriënten zijn de stoffen die een plant maakt om
zichzelf te beschermen. Van de tienduizenden stoffen is nog maar een beperkt
deel bekend. Voor de mens hebben phytonutriënten ook een beschermende werking.

Whole meals

Meals of
maaltijden zijn de bekende combinaties van macro-nutriënten: koolhydraten,
vetten en proteïnen (eiwitten). Soms wordt aan deze lijst toegevoegd; water,
vezels, vitaminen en mineralen.

In Europe worden ook maaltijdvervangers aangeboden. EFSA, de
Europese autoriteit op het gebied van voeding en gezondheid heeft bepaald dat
een product, om zich maaltijdvervanger te mogen noemen, aan minimale eisen moet
voldoen. De meeste maaltijdvervangers in Nederland en België bevatten
uitsluitend dit minimum; eiwitten, suiker, vitaminen, mineralen en vaak conserveringsmiddelen
en smaakstoffen, soms wordt een minimum aan vezels toegevoegd.

Synergie in
voeding betekent dat ingrediënten elkaar nodig hebben, versterken en samen meer
zijn dan de optelsom van elkaar. Bekende voorbeelden: vlees en ananas, de
enzymen in de ananas helpen het vlees te verteren. Komkommer in combinatie met
wortel werken elkaar tegen.

Vitamine C heeft bioflavonoïden nodig om goed opgenomen te
worden. Bioflavonoïden worden gewonnen uit de schilletjes en draadjes van
sinaasappels. De verse sinaasappel-partjes zijn een “whole food” en geven
synergie in de ingrediënten.

Antioxidanten
zijn vaak het effectiefst wanneer er een evenwichtige afwisseling is bij de
inname van fruit en groenten.
Veel phytonutriënten hebben de
eigenschap dat zij de werking van vitaminen en mineralen verbeteren en
versterken.

Raw whole food meals zijn samengesteld om de synergie tussen de ingrediënten, de macro-voedingsstoffen en de micro-voedingsstoffen beschikbaar te maken voor de mens.

6 Voedingsrichtlijnen

1. Eet met
aandacht, rust en focus.

Geniet
bewust en geconcentreerd van eten. Vermijd afleiding zoals krant of TV. Neem de
tijd voor een maaltijd. Eet zittend en gebruik kleine porties.

2. Eet vers,
gevarieerd en kleurrijk

Gebruik
zoveel mogelijk kleuren groente en fruit. Minder witte voeding, meer kleur.
Volle granen en plantaardige proteïnen en goede vetten. Experimenteer,
doorbreek de sleur en koop 1x per week een groente die je nog niet kent. Eet
wat het seizoen in ons land biedt.

3. Eet wat
je nodig hebt.

Eet om je
lichaam te voeden en geniet ervan. Eet bewust en niet om te compenseren. Luister
naar je lichaam en probeer signalen te begrijpen, leer het verschil tussen
honger en trek te herkennen. Weet wat je eet en tel calorieën. Lees etiketten!

4.  Eet minimaal 300 ons groenten en 3x keer
fruit per dag.

Vervang
ontbijt of lunch door een smoothie, snoep in de middag fruit, eet ’s avonds
altijd groente.

5. Eet
voldoende vezels.

Vezels vind
je in groente en fruit. Leer welk lekker fruit de meeste vezels bevat. Gebruik
volle granen, eet whole food. Probeer eten te kiezen dat zo min mogelijk
bewerkingen heeft ondergaan.

6. Let op
vet, gebruik roomboter

Gebruik
goede vloeibare vetten. Eet 2x per week vis.

7. Minder
zout

Bewerkte producten
met een lange houdbaarheid bevatten meestal (te) veel zout.

8. Drink,
drink.

1,5 liter
vocht, bij voorkeur water zonder koolzuur.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...