Omega 3 visolie

Alles wat je wilt weten over omega3-visolie capsules.

Met handige checklist. Ongeveer 20% van de Nederlandse 50-plussers gebruiken omega-3 visolie als voedingssupplement vooral als aanvulling op hun dagelijkse voeding. De goede effecten van omega 3 visolie-capsules zijn in veel verschillende onderzoeken aangetoond.

Maar wat maakt omega-3 zo gezond? 

EPA en DHA de essentiële vetzuren voor: hart- en bloedvaten, ogen, geheugen, huid en bovendien de hersenen. Zelfs speciaal voor kinderen zijn er omega-3 visolie capsules die de normale ogen-functie en hersenfunctie in stand houden.

Minimale hoeveelheden EPA en DHA.

Voor de claim (het gezondheidseffect) van een voedingssupplement met visolie moet 1 dagdosering minimaal 250 mg EPA en DHA bevatten. (check dus altijd het aantal capsules dat per dag genomen moet worden).

Worden de essentiële vetzuren ook opgenomen door het lichaam?

Alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft moeten de maag passeren en moeten worden verteerd door enzymen in de dunne darm. Na deze vertering (de enzymen “knippen” de vetzuur-ketens in kleine stukjes die de darmwand passeren) worden de vetzuren opgenomen in de bloedbaan.

Maagsap-resistente coating om de omega 3 visolie capsule.

Om de maag ongeschonden te passeren zijn er gespecialiseerde omega-3 supplementen die een maagsap-resistente coating hebben. Deze coating beschermt de kostbare inhoud van de capsule om de maag te passeren.

Belangrijk voordeel van deze maagsap-resistente coating; geen oprispingen. Dus geen vislucht in uw adem, geen vissmaak in de mond en geen stinkende boeren en zure oprispingen.

De maagsap-resistente capsule geeft de omega-3 vetzuren vrij in de dunne darm. En dan maar hopen dat de juiste enzymen aanwezig zijn om de vetzuren af te breken.

Blijft de visolie in goede conditie? Wordt de olie niet ranzig en bederft de visolie?

De basis, de vissen waarvan de olie wordt gemaakt, moeten direct na de vangst worden verwerkt. Visafval dat overblijft bij de produktie van bijvoorbeeld zalm-filets is moeilijker te controleren. Er is een extra produktie-stap die tijd kost waarin de olie achteruit gaat.

De meest verse visolie wordt direct na de vangst op het schip verwerkt.

Olie bindt zich met zuurstof. Deze verbinding (vetzuren met zuurstof) kan slecht worden afgebroken en opgenomen.

Donker gekleurde visolie-capsules

Visolie-capsules moet beschermd worden tegen licht en warmte om ranzigheid te voorkomen. Een omega-3-capsules moet daarom een donkere kleur hebben. Voedingssupplementen (visolie) daarom bij voorkeur koel bewaren.

Sommige omega-3 visolie-capsules hebben vitamine E toegevoegd, Dit is in dit geval een conserveringsmiddel die de visolie beschermt.

verse omega 3 visolie

Kan ik ook vis eten voor mijn omega-3?

Ja dat kan. Maar dan wel vette verse wilde vis.

Vers omdat de olie niet ranzig mag worden.

Vet omdat magere vissoorten te weinig omega-3 bevatten.

Wilde vis omdat het percentage omega-3 in wilde vis hoger is.

Kweekvis kreeg vroeger vismeel te eten, nu wordt dat met soja-meel gedaan en is het percentage omega-3 in kweekvis gedaald.

Zware metalen en toxinen in vis.

Het nadeel van veel vis eten is het risico op PCB’s, zware metalen, dioxinen en radioactieve straling. Veel zee-water is vervuild en de vis die daar zwemt neemt het afval op. Vet is een ideale opslag-plaats voor toxinen en zware metalen.

Belangrijk is daarom het gebied waar gevist wordt voor de omega-3 visolie-capsules; schone zee is nog steeds te vinden.

Geconcentreerde visolie bevat relatief meer essentiële vetzuren.

In een concentraat kan 3x zoveel EPA, DHA en andere omega-3 worden gebracht. Belangrijk is wel de methode van concentreren. Een extractie-proces dat met lage temperaturen en zonder chemicaliën werkt is super kritische Co2 extractie. Dit levert een hoge kwaliteit visolie met veel essentiële vetzuren per gram concentraat.

Is het echt waar wat op het etiket van omega-3 supplementen staat?

Een onafhankelijk instituut zoals IFOS analyseert elke produktie visolie en geeft een certificaat af.Het IFOS meet niet allen de hoeveelheid EPA en DHA in de visolie maakt controleert ook of er geen toxinen, zware metalen en radioactieve vervuiling aanwezig is. Niet alle merken durven hun produkten te laten analyseren door IFOS. Een IFOS-certificaat (logo op de verpakking) geeft de consument zekerheid; 5 sterren is de hoogste beoordeling op het gebied van zuiverheid (geen vervuiling) en versheid (niet ranzig dus effectief en goed verteerbaar).

Is visolie duurzaam?

Niet alle visolie is duurzaam. Niet alle visolie-supplementen zijn vrij van beschermde en ongewenste vissen. Er horen geen dolfijnen in de omega-3-supplementen. Duurzame visserij is een belangrijke garantie. Sommige omega3-capsules hebben een keurmerk genaamd Friends of the sea (vrienden van de zee). Deze vissers houden zich aan strikte regels en worden gecontroleerd.

Visolie voor vegetariërs, veganisten, kosher en halal?

De bron van de omega-3 olie blijft in de meeste gevallen verse vis uit een schone zee. Dus visolie is niet geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Kosher kan, maar dan moet de capsule (softgel) gemaakt zijn van visgelatine. Het past dan in een kosher-dieet en past meer bij flexitariërs.

Checklist Omega-3 capsules

Hoeveel EPA en DHA en andere omega-3’s per capsule?

Bevat de omega-3 ook lipase? (het vet-verterende enzym dat zorgt voor een hoge opname)?

Heeft de visolie-capsule een maagsap-resistente coating zodat de visolie in de dunne darm aankomt?

Is de produktie vers? Is er een vers-garantie zoals een IFOS-keurmerk?

Zijn de capsules donkerbruin om de visolie te beschermen tegen licht?

Controleer of de visolie vrij is van zware metalen en toxinen? (is er een IFOS-keurmerk?)

Heeft de producent de visolie geconcentreerd? En op welke wijze? (Co2-extractie is de beste methode)

Is de visolie duurzaam? Is er een keurmerk van Friends of the sea?

Disclaimer: Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een volwaardige gevarieerde voeding.

Visolie (omega-3) is een belangrijke voedingsstof tijdens de zwangerschap. Hier vind je een speciale formule.

Omega 3 uit Vis of pillen?

Voldoende omega 3 haal je niet uit voeding!

Het omega 3 advies De GezondheidsRaad en het voedingscentrum adviseren 2 porties vette vis per week, af en toe een handje noten en plantaardige oliën. Samen moet dat voldoende omega 3 vetzuren leveren om niet te kort te komen. 
Onderzoeken met omega 3 duren weken, maanden en soms nog langer. Tijdens een onderzoek wordt er elke dag 300 tot 3000 mg omega 3 vetzuur (EPA/DHA) gebruikt.

Omega 3 gezondheidsclaims

Er zijn een aantal gezondheids-claims die gebruikt mogen worden om consumenten uit te leggen wat het effect van omega 3 vetzuur is. Zo is een dagelijkse consumptie van 200 mg DHA goed voor je kind als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Elke dag 2000 mg voor het behoud van normale triglyceride waarden (bloedvetten) en 3000 mg voor het behoud van een normale bloeddruk.

Om de gezondheids-effecten van omega 3 vetzuren te realiseren moeten er meer vis en noten gegeten worden dan geadviseerd wordt. Immers dat advies ging uit van een minimum om gezond te blijven. Om gezonder te worden moet je meer consumeren. Wil je om gezondheids-redenen omega 3 gebruiken dan zou je 3, 4 , 5 porties vis, plus noten, plus de goede vetten in de keuken moeten gebruiken.

Kwik en toxinen in vis

Als je meer dan 2 porties vette vis per week eet loop je het risico om teveel kwik binnen te krijgen. De overheid heeft bepaald dat bij 2 porties vette vis (2 x 150 gram) je net niet teveel kwik consumeert…… Overigens is haring relatief veilig.

Conclusie visolie

De conclusie; voor je gezondheid kun je heel moeilijk voldoende omega 3 uit voeding krijgen. Laat staan als je therapeutische doseringen van 1000, 2000 of zelfs 3000 mg wilt gebruiken. Je moet dan je voeding aanvullen met supplementen. Kies dan wel een getest produkt, dus een visolie-supplement dat gegarandeerd geen tot nauwelijks toxinen en kwik bevat.

Omega-3 en zwangerschap

Wil je zwanger worden of ben je al zwanger let dan op met je visconsumptie. Je wilt voldoende omega-3 binnen krijgen en tegelijkertijd zo min mogelijk toxinen uit vis. Kies altijd voor verse vette wilde vis of vul je voeding aan met een supplement.

Bronnen:
Gezondheidsraad https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-voeding/richtlijnen-goede-voeding-2015
Voedingscentrum https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
Sea the truth https://www.seathetruth.nl/

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...