Kleurrijk eten voor een betere weerstand

Kleurrijk eten voor een betere weerstand. Iedereen weet dat groente en fruit eten goed is voor de gezondheid, maar weet ook iedereen dat groente en fruit je immuunsysteem actief ondersteunen?

In het griep- en verkoudheidsseizoen is het eten van een regenboog aan gekleurde groenten een prima aanpak om je weerstand hoog te houden. Dus kleurrijk eten voor een betere weerstand

Oranje en gele groenten

Wist je dat wortels of peen per portie voldoende vitamine A leveren voor een dag, en dat peen 250 mg kalium bevat en 2 gram vezels? Vitamine A is goed je voor je immuunsysteem en helpt huid en ogen gezond te houden. En dat met maar 30 calorieën per portie. Andere gezonde oranje en gele groenten; paprika, zoete aardappel, pompoen, gele tomaat. Zoete aardappels zijn echt powerfoods. Per stuk al snel 100% van de dagelijkse hoeveelheid vitamine A, 400 mg kalium en 2 gram vezels. Deze groente bevatten betacaroteen, lycopeen en een flinke dosis vitamine C. Goed voor bloeddruk, cholesterol en als antioxidant.

Rode groenten

Kleurrijk eten voor een betere weerstand

Kleurrijk eten voor een betere weerstand

Rode groenten bevatten een belangrijke phytonutriënt: lycopeen maar ook hesperidine. Lycopeen is goed voor de prostaat en hesperidine balanceert het immuunsysteem en wordt momenteel onderzocht op de effecten bij kanker. Lycopeen reduceert het risico op prostaat kanker, het is te vinden in tomaten en zelfs in tomatensaus. Andere goede gezonde rode groenten; paprika, radijs, rode aardappels, rabarber en rode biet.

Blauwe en paarse groenten

Blauwe aan paarse groenten en fruit zitten bomvol antioxidanten. Van belang als je teveel stress ervaart en antioxidanten nodig zijn. Deze groenten helpen bij ontstekingen en infecties. Goede blauwe en paarse groenten; aubergine, paarse sla, blauwe bloemkool, blauwe asperges, paarse andijvie.

Groene en witte groenten

De groene groenten zijn het meest gebruikt, terwijl witte groenten dezelfde eigenschappen hebben. In deze groep groenten tref je broccoli, bloemkool, boerenkool en sla. Broccoli is rijk aan vitamine C, kalium en vezels en zelf proteïnen. Alle groene en witte groenten bevatten belangrijke stoffen zoals sulforafaan, isothiocynaat en indolen. Groene groenten zoals spinazie en bloemkool zijn bronnen van chlorophyl, vitaminen en zelf essentiële vetzuren. Goed voor de weerstand en het immuunsysteem. Andere groene en witte groenten; artisjok, asperges, rapen, uien, spruitjes, selderij, prei, paddenstoelen, pastinaak, okra, erwten, waterkers, peterselie, groene bonen, courget.

Het regenboog effect Probeer zo kleurrijk mogelijk te eten.

Maak er een feestje van. Hoe meer kleuren hoe meer elkaar versterkende en aanvullende voedingsstoffen je consumeert. Doe dit een paar dagen en merk wat de verschillen zijn in je lichaam, veel mensen merken dat ze zich beter voelen, haar en huid zien er beter uit en op langere termijn ervaar je het effect van een betere weerstand.

Gemakkelijk kleurrijk eten? Check hier de maaltijdvervangers van Juvo.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...