Vezels in groente

Gezondheidsvoordelen van vezels.
De consumentenbond heeft een goed artikel over de gezondheidsvoordelen van vezels geschreven in de gids van Maart 2015. Nieuwe inzichten, nieuw bewijs.

Voedingsvezels, nieuwe inzichten

De gezondheidsvoordelen van het consumeren van vezels worden samengevat; Bevorderen de stoelgang, er is bewijs voor een positief effect op de bloeddruk en het cholesterol-gehalte dus minder risico op hart- en vaatziekten zoals hartinfarcten en beroertes. Ook zijn er sterke bewijzen dat het risico op diabetes type 2, borst-kanker en darmkanker afneemt. Andersom is er ook bewijs; mensen met een te lage consumptie van vezels hebben een verhoogd risico op darmkanker.

Voldoende vezels eten heeft ook een preventief effect op overgewicht en zijn goed voor de darmflora. Vezels worden ook pre-biotica genoemd omdat zij voeding zijn voor pro-biotica (de goedaardige bacteriën in de darmflora).

vezels in groente

gezondheidsvoordelen van vezels

Gezondheidsraad

De gezondheidsraad adviseert dagelijks 30 gram vezels voor vrouwen en 40 gram vezels voor mannen. Slechts 10% van Nederland consumeert voldoende vezels. Belangrijke toevoeging in het artikel in de consumentengids is het verschil tussen toegevoegde vezels (zoals in witbrood met vezels) en vezelrijke voeding. Het is nog onduidelijk of een toegevoegde vezel een zelfde toegevoegde waarde heeft als vezels in hun natuurlijke omgeving.

In mijn visie is whole food, dus hele voeding, hele vruchten met schil en groente waar mogelijk met blad en stengel met zo min mogelijk bewerkingen (raw) de beste vorm. Vezels in whole food zijn belangrijk voor de vertering en opname van de voedingsstoffen. De vezels die nodig zijn voor die opname bevinden zich in de juiste vorm en in de juiste hoeveelheid, de balans van de natuur.

Rinjo Israels 25 februari 2015.

Bronnen: Gezondheidsraad. Richtlijn voor de vezelconsumptie. Den Haag: Gezondheidsraad, 2006; publicatie nr 2006/03. ISBN 90-5549-589-1

Consumentengids 3, Maart 2015 artikel “Vezels het kan niet op” door Thomas Cammelbeek.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...