BCAA bijwerkingen: Check je proteïnen-shake

Varieer in je proteïnen (eiwitten)

Nieuw onderzoek naar BCAA bijwerkingen van de University of Sydney 30 April 2019 suggereert dat terwijl de spieren toenemen de levensduur af zou kunnen nemen door overmatige consumptie van BCAA (branched chained amino acids). Tevens kan het leiden tot overgewicht en kan het de stemming beïnvloeden. Blog overBCAA bijwerkingen

Aminozuren in je proteïne shake

Aminozuren, de bouwstenen van proteïnen, worden al jaren aangeprezen door de fitness en bodybuilding experts voor hun bijdrage aan spierkracht en spier-opbouw. Van ultra-bulk-proteïnen tot aan snacks, repen en maaltijdvervangers om af te vallen en voor het verhogen van de droge massa (lean mass). Er is een ruime keuze voor iedereen die zijn spieren wil versterken en vergroten.

Bijwerkingen BCAA - proteïnen

De populariteit van proteïnen heeft er toe geleid dat er te weinig aandacht wordt besteedt aan de mogelijke negatieve bijwerkingen van proteïnen.

Nieuw onderzoek gepubliceerd in “Nature Metabolism” van de universiteit van Sydney suggereert dat terwijl de spieren toenemen de levensduur af zou kunnen nemen door overmatige consumptie van BCAA (branched chained amino acids). Tevens kan het leiden tot overgewicht en kan het de stemming beïnvloeden.

BCAA’s (vertakte keten aminozuren) zijn goed om de spiermassa te verhogen maar de wetenschap zegt dat je er later de prijs voor betaalt. BCAA’s zijn de belangrijkste bestanddelen van spier-eiwitten, essentiële aminozuren die afbraak van spieren tegengaan.

Het proteïnen-onderzoek

Het onderzoek bevestigt de complexe rol die voeding spelt in de verschillende aspecten van de metabole gezondheid, de voorplanting, de eetlust en veroudering. Diëten met veel proteïnen en weinig koolhydraten hebben aangetoond bij te dragen aan de voortplantingsfunctie maar deze dieet-vormen hebben een nadelig effect later in je leven, het verkort de levensduur.

BCAA

BCAA

Wat dit onderzoek aantoont is dat balans in de aminozuren (de bouwstoffen van de proteïnen) belangrijk is. Het is het beste om te variëren in de bronnen van proteïnen om zeker te zijn dat je een uitgebalanceerde hoeveelheid aminozuren binnen krijgt.

Bijwerkingen BCAA’s

BCAA’s kunnen de stemming beïnvloeden en leiden tot overmatig eten, en dus overgewicht.

Het onderzoek bij muizen richtte zich op de BCAA’en andere essentiële aminozuren zoals tryptofaan op de gezondheid en de lichaams samenstelling van de muizen. Het suppleren van BCAA;s resulteerde in hoge BCAA-waarden in het bloed waar de BCAA’s competitie voeren met tryptofaan om opgenomen te worden door de hersenen.

Tryptofaan

Tryptofaan de voorloper van het hormoon serotonione (het gelukshoormoon), dat een stemmings verbeterend effect heeft en een rol speelt bij slaap. Maar serotonine doet meer en daarin ligt volgens de onderzoekers het probleem. Verlaagde serotonine waarden in de hersenen creëren een krachtig signaal dat de eetlust verhoogt. Het serotonine tekort is veroorzaakt door teveel BCAA’s. De muizen in het onderzoek gingen massaal over-eten, werden obese en leefde korter.

Muizen die slechts 2x de dagelijkse gewenste hoeveelheid BCAA’s kregen werden al obese en stierven jonger.

Verhoog de variëteit in proteïnen (aminozuren).

Het is belangrijk om verschillende bronnen te gebruiken voor proteïnen om zo een brede variëteit aan aminozuren binnen te krijgen. Bij voorkeur uit een gezond dieet rijk aan vezels, vitaminen en mineralen.

BCAA’s zijn essentiële aminozuren die je aantreft in rood vlees en zuivel als rijkste bronnen Ook kip, vis en eieren zijn bronnen van BCAA’s. Vegetariërs vinden de aminozuren in bonen, uien, noten en soya-proteïnen.

Voeding rijk aan tryptofaan is: zaden, noten, soja-bonen, kaas, kip, kalkoen en… krokodillen-vlees.

Over BCAA’s

BCAA is een groep van drie essentiële aminozuren; leucine, isoleucine en valine. Wei-proteïnen, een van de meest populaire proteïnen-bronnen voor sporters is gemaakt van een bijproduct van de zuivel-productie en het bevat hoge waarden BCAA’s. De acht essentiële aminozuren zijn fenylalanine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, threonine, tryptofaan en valine.

Lees hier het hele onderzoek

University of Sydney. "Put down the protein shake: Variety of protein better for health: Popular protein great for increasing muscle mass, but could reduce your life-span -- researchers say to vary protein intake." ScienceDaily. ScienceDaily, 30 April 2019.

Juvo proteïnen bevat alle benodigde aminozuren uit verschillende plantaardige bronnen.

Het laatste (augustus 2019) onderzoek over BCAA.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...