Alles over eieren, gezonde proteïnen

Zijn eieren gezond? Hoeveel eieren per dag? Wat is de voedingswaarde van ei? Weet alles tijdens het paasontbijt.

Wat is de voedingswaarde van ei

Een ei maat L weegt ongeveer 70 gram (63 - 73 gram). De energie van een ei is gemiddeld 90 kcal. Ruim 55 kcal vind je in de dooier zodat er in het eiwit maar 35 kcal zitten.

De ei-dooier bevat vitaminen zoals: D, E, K, B-vitaminen (B2, B5, B12) en mineralen zoals: fosfor, kalium, zink, calcium, selenium en ijzer. De eidooier bevat ongeveer 5 gram vet, dat staat gelijk aan 45 kcal. 2/3 van het vet in de eidooier is onverzadigd.

Eieren zijn een "whole food", een geheel onbewerkt produkt. Het eiwit bevat alle aminozuren die nodig zijn en de dooier bevat lecithine om het vet uit de dooier te verwerken.

Cholesterol in eieren

Een hot topic, is het cholsterol in eieren nou wel of niet schadelijk? Nee dus. Het "goede" cholesterol HDL stijgt en het slechte LDL niet. Je lichaam maakt zelf cholesterol aan. Als er via de voeding te weinig binnen komt produceert de lever zelf meer cholesterol. Een ei bevat dus cholesterol maar dit heeft nauwelijks invloed op de hoeveelheid cholesterol in je lichaam. Lees hier alles over de 10 soorten cholesterol.

Hoeveel per dag?

Voor de meeste geldt dat 1 - 2 eieren per dag prima zijn. De limiet ligt op de ei-dooier, het eigeel. Voor eiwit is geen limiet vastgesteld, dat zijn immers de meest pure eiwitten. Heb je diabetes of hart- en vaatziekten dan maximaal 3 eieren (ei-dooiers) per week.

Afvallen met eier-eiwit

een ei mag erbij

Een ei-dieet is niet echt aan te raden om slank te worden, maar eieren spelen in veel diëten een belangrijke rol. Ook in de voedingsadviezen van RESET36 zie je veel ei. De omelet-mix bevat vooral eiwit. Eiwitten bevatten aminozuren, ze verzadigen en hebben een thermogeen effect, dat betekent dat het lichaam energie nodig heeft en dus calorieën verbrandt om de eieren te verteren.

Biologisch of niet?

Biologisch of niet, vrije uitloop, omega-3-eieren, maïs en granen-eieren, er is keuze voldoende. Voor de voedingswaarde maakt het niet veel uit of een kip wordt gevoerd met vismeel, lijnzaad, maïs, 4 granen, insecten of standaard-kippenvoer. In je keuze kun je eerder het dieren-welzijn een rol laten spelen! Kijk naar de code op het ei, een 1 staat voor vrije uitloop.

Salmonella op de eieren

Salmonella is een ziekmakende bacterie die leeft in de darmflora van de kip. De bacterie kan zich eventueel op de ei-schaal bevinden. Het risico op salmonella zit niet zozeer in rauwe eieren maar tijdens de bereiding kan er kruisbesmetting plaats vinden tussen de ei-schaal en het rauwe ei. Voorkom een salmonella besmetting door eieren te wassen voordat je ze in de koelkast legt.

Eitje koken - RECEPT

Als je eieren kookt gaan de salmonella bacteriën dood.

Begin altijd met koud water. Voor een zacht ei, 3-4 minuten koken. De tijd begint te tellen vanaf het moment dat het water kookt. Halfzacht is 5-6 minuten en een hard gekookt ei heb je na 8 minunten. Let wel, de kooktijden zijn wel afhankelijk van de grootte van het ei. Hoe kleiner het ei, hoe korter, de tijd.

Tijdens het koken af en toe de eieren omroeren in de pan. Voeg zout aan het water toe zodat ze gaan zweven in de pan en niet door het borrelende water worden stuk getikt tegen de pan. Nog een truc tegen brekende eieren in de pan is het prikken van een klein gaatje in de bolle onderkant (luchtkamer) van het ei.

De cursus "kook een ei" van Albert Heijn vind je hier.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...