Vakantie en slank blijven

Blijf slank op vakantie, voorkom extra vakantie-kilo's

Vakantie en slank blijven. Informatie en tips om slimme keuzes te maken op vakantie in Frankrijk, italië of Spanje. Kom uitgerust weer thuis zonder "extra bagage" in de vorm van extra gewicht.

Blijf slank op vakantie

Maanden lang de sportschool in voor een strakke buik en dan lekker shinen op het strand. Bij thuiskomst blijkt dat je in die paar weken “vrijheid” weer aan de slag moet om de schade te herstellen. In deze blog "Vakantie en slank blijven" informatie en tips.

Een vakantie is bedoeld om te spannen maar blijkt een van de grootste stress-factoren te zijn. De voorbereiding, de reis, ander eten in een andere omgeving. Of je nou met of zonder partner of met of zonder kinderen weg gaat; die jaarlijkse ontspanning kost je stress. Spijsverteringsklachten zoals verstopping, diarree of een combinatie daarvan komen vaak en vooral bij vrouwen voor. Vakantie en slank blijven is een uitdaging.

Overgewicht na de vakantie

In augustus beginnen de aanbiedingen voor afslank-producten van sportscholen en sportstudio’s weer binnen te stromen. Een paar weken naar Zuid-Europa en het bijbehorende eten is verleidelijk om veel, teveel en het verkeerde te eten.
Het mediterrane dieet met veel vis, groente, olijfolie en een glaasje wijn heeft gezondheidsvoordelen als je het vergelijkt met een te vet, te zout en koolhydraatrijk dieet. Tijdens een vakantie laat je gemakkelijk de teugels vieren: je eet vaker, je eet meer en je eet in andere verhoudingen.

De grootste schade zien wij bij mensen die het lopende buffet in een all inclusive resort drie keer per dag gebruiken.

  • Je eet te weinig vezels, te veel wit brood, te weinig verse groente.
  • Het water en het fruit beïnvloeden je darmflora, er zijn andere bacteriën.
  • Hygiëne in het buiten land verschilt van Nederland.
  • In warmte is voldoende schoon drinkwater noodzakelijk.

Eet zoals een Italiaan, een Fransman of Spanjaard…

Andere voeding in een andere omgeving vraagt om ander gedrag. Eet zoals de “locals” eten. Hun dieet heeft zich in eeuwen aangepast aan hun omgeving en hun gedrag heeft zich aangepast aan het weer en de beschikbare voeding.
Kopieer de gezonde gebruiken ter plaatse.

Eten in Spanje

Het typische Spaanse dieet met een tweedelig ontbijt, een lunch een licht diner en tapas heeft er ook voor gezorgd dat diabetes-type 2 een groot probleem is in Spanje. Spanjaarden hebben 5 eet-momenten, met koolhydraten, per dag. Een voordeel van het Spaanse eten is wel dat eerst de koolhydraten worden gegeten, daarna de groente en dan de proteïnen (vlees/vis).

Koolhydraten op vakantie

Koolhydraten op vakantie

Plan je dagen, plan wanneer en wat je eet. Stel je ontbijt uit en kies voor een brunch, eet een licht diner met minimaal koolhydraten en geniet daarna heerlijk van een tapas-buffet. Het is tenslotte vakantie.

Eten in Italië

In Italie begint men ’s avonds met antipasto, twee voorgerechten.
Italianen starten ’s morgens met een zoet broodje en cappuccino (alleen in de ochtend). Een complete lunch en een diner dat begint met een koud en een warm voorgerecht. Daarna aardappelen vlees en groenten en vervolgens een zoet dessert. Hoe “overleef” je zo’n diner? Kies voor vis. Laat het warme voorgerecht (pasta) gewoon afkoelen. Koude pasta wordt verteerd als vezels, warme pasta als snelle koolhydraten. Vervolgens kun je in het hoofdgerecht de aardappelen skippen. Een toetje kun je ook delen.

Is het je wel eens opgevallen met hoe weinig ingrediënten een Italiaan pizza maakt? Tomaten, oregano, olie, beetje mozzarella en basilicum (de Italiaanse vlag). Italianen kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, liever goed in plaats van veel. Het blijft een “wit-brood-bodem” maar de totale hoeveelheid koolhydraten in de vorm van suiker is veel lager als in Nederland.

Eten in Frankrijk

In Frankrijk wordt steeds vaker het ontbijt overgeslagen. Bij de uitgebreide lunch kiezen steeds meer Fransen voor vlees/vis met of koolhydraten of groenten. Kies voor groenten. Het diner lijkt op de lunch en er is altijd brood. Franse borden zijn schoon na het eten. Let je op je gewicht en je gezondheid? Skip het brood en de friet. Na de lunch en na het diner is er vaak een kaasplankje (3 soorten kaas). Lekker om stukjes te proeven, maar het hoeft niet op.

Veel vakantie kilo’s verdwijnen vanzelf.

Bij thuis komst meteen op de weegschaal? Wacht een paar dagen, veel vakantie-kilo’s zijn vocht. Een bodyflush met t-tox-sticks helpt, maar veel verdwijnt vanzelf in een dag of drie. Heb je dan nog steeds extra “souvenirs” in de vorm van kilo’s vet? Kies dan voor intermittent fasting en meer beweging, dan komt het met de stoelgang ook weer goed.

Vakantie lijstje: welke zelfzorgmiddelen zijn handig als je op vakantie gaat?

  • Probiotica (begin 3 dagen voordat je vertrekt)
  • Paracetamol
  • Klein EHBO-kitje
  • Ga je vliegen en ben je verkouden? Neem een neusspray met zoutoplossing mee.
  • Zonnebrand, geen oude! Hier meer over de houdbaarheid van zonnebrand.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...