Intermittent fasting minder eetlust hogere vetverbranding

Intermittent fasting en eTRF verlagen eetlust en verhogen vetverbranding
Nieuw: Onderzoekers hebben ontdekt dat eet-en-vasten-ritmes zoals intermittent fasting of eTRF (alleen eten in de ochtend en middag) mensen helpen met afslanken doordat het de eetlust verlaagt en de vetverbranding verhoogt.

eTRF, intermittent fasting, metabolisme

Intermittent fasting verlaagt de eetlust en verhoogt de vetverbranding Onderzoekers hebben ontdekt dat eet-en-vasten-ritmes zoals intermittent fasting of eTRF (alleen eten in de ochtend en middag) mensen helpen met afslanken doordat het de eetlust verlaagt in plaats van meer calorieën verbrandt. Deze studie is de eerste die laat zien dat intermittent fasting het 24-uurs energie-metabolisme (stofwisseling) beïnvloedt als het aantal maaltijden en het moment van eten wordt afgestemd op het 24-uurs ritme. Het onderzoek is gepubliceerd op 24 July 219 in Obesity, het vakblad van de obesitas-professionals.

Eten volgens circadiaans ritme

Het afstemmen van maaltijd op de circadiaanse ritmes, de biologische klok van het lichaam, kan een succesvolle strategie zijn om de eetlust te verlagen en om de metabole gezondheid te verbeteren volgens Eric Ravussin, PhD, een van de auteurs van de studie en associate executive director for clinical science at Louisiana State University's Pennington Biomedical Research Center in Baton Rouge.

ETRF vasten en afslanken

ETRF vasten en afslanken

“Wij verwachten dat de meerderheid van de mensen met overgewicht of met de wens hun gewicht te behouden (gewichtsbeheersing) hulp en ondersteuning kan vinden in het intermittent fasting omdat het op een natuurlijke manier de eetlust verlaagt, mensen eten gewoon minder volgens Courtney M. Peterson, PhD, hoofd auteur van de studie assistant professor in the Department of Nutrition Sciences at the University of Alabama at Birmingham.

Meer vet verbranden

Peterson en haar collega’s rapporteerden ook dat intermittent fasting helpt om meer vet te verbranden. Early time restricted feeding (e TRF) is een methode waarbij 3 maaltijden worden gegeten; ontbijt, vroege lunch en ’s middags het avondeten helpt mensen om gemakkelijker te switchen van glucose-verbranding naar vet-verbranding. Dit gemakkelijke switchen wordt de metabole flexibiliteit genoemd. De extra vetverbranding vraagt nog wel om aanvullend en vooral langer onderzoek volgens de auteurs.

De proefpersonen volgende twee verschillende eet-moment-methoden: Een 12 uur intermittent fasting methode met een ontbijt om 8 uur en een diner om 20:00 uur. De andere aanpak een eTRF-schema waarbij 3 maaltijden werden gegeten in 6 uur tijd: een ontbijt om 8 uur en het diner om 14:00 uur. In de intermittentfasting methode werd dus 12 uur gevast en in de eTRF-methode werd 18 uur gevast.

Deze kleine studie duurde 4 dagen.

Met de eTRF-methode kregen de proefpersonen evenveel calorieën als anders. Zichtbaar werd dat het hongerhormoon ghreline afnam, dat de eetlust dus verminderde en dat vetverbranding steeg.

“Twee vliegen in 1 klap” volgens Peterson, de onderzoekers waren in staat om meer inzicht te krijgen in dagelijks intermittent fasting (time restricted feeding, dus afwisselen eten en vasten) als in maaltijden plannen volgens het circadiaanse ritme (meer voeding in de ochtend). De onderzoekers troffen dezelfde uitkomsten bij beide methoden.

Hollie Raynor, PhD, RD, LDN, (niet betrokken bij dit onderzoek) zei ”deze studie geeft meer inzicht over hoe eet-patronen een rol spelen, niet alleen wat je eet maar wanneer je eet kan belangrijk zijn om een gezond gewicht te bereiken. . Raynor is een professor en interim dean of research in the Department of Nutrition, College of Education, Health, and Human Sciences aan The University of Tennessee, Knoxville.

Meer informatie over intermittent fasting, meer over vet verbranden en meer informatie over afslanken en gewichtsbeheersing.


Journal Reference: 1. Eric Ravussin, Robbie A. Beyl, Eleonora Poggiogalle, Daniel S. Hsia, Courtney M. Peterson. Early Time‐Restricted Feeding Reduces Appetite and Increases Fat Oxidation But Does Not Affect Energy Expenditure in Humans. Obesity, 2019; 27 (8): 1244 DOI: 10.1002/oby.22518

Start zelf met intermittent fasting

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...