Hoeveel zout per dag?

Sinds jaren is de hoeveelheid zout die wij per dag (maximaal) mogen eten een omstreden onderwerp. De huidige aanbevelingen zijn dat volwassenen niet meer dan 6 gram zout per dag mogen en dat kinderen(tot 12 jaar) de helft van hun leeftijd in grammen per dag mogen.

Babies onder de 12 maanden mogen maximaal 1 gram zout per dag omdat hun nieren, die betrokken zijn bij de vochtbeheersing, nog in ontwikkeling zijn. Daarom is het van belang om GEEN zout toe te voegen aan baby-voeding en om te proberen babies NIET te voeden met kant-en-klaar maaltijden omdat je daar het risico loopt dat er teveel zout is toegevoegd.

zout darmflora

Op het etiket; natrium x 2,5 is de hoeveelheid zout in grammen. De belangrijkste reden om zout te verminderen is dat het bijdraagt aan een (te) hoge bloeddruk wat weer kan leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen. Overmatig zoutgebruik is ook gelinked aan auto-immuunziekten zoals MS en psoriasis. Wat is het effect van zout op de darmen?

Zout in voeding en darmflora

Grote hoeveelheden zout in de voeding hebben een effect op de soorten bacteriën die worden aangetroffen in de darmflora. In het bijzonder, voeding met veel zout blijkt het aantal bacterie-stammen in de darmen te verminderen. Vooral stammen van de soort lactobacillus. De lactobacillen spelen een sleutelrol in het behoud van een gezond (menselijk) microbioom.

De veranderingen in de darmflora veroorzaakt door teveel zout in de voeding zijn rechtstreeks gelinked aan het toenemen van ontstekingen die leiden tot een hoge bloeddruk en het toenemen van auto-immuunziekten. In een van de onderzoeken kregen de deelnemers een week voordat zij begonnen aan een dieet met veel zout eerst een probioticum mat lactobacillen, de hoeveelheid lactobacillen in hun darmen en hun bloeddruk bleven normaal tijdens het dieet met veel zout.

onderzoek zout en bacteriën

Al deze onderzoeken suggeren (geven aanleiding tot) het reduceren van de zoutconsumptie om het microbioom (darmflora) te ondersteunen in het behoud van de gezondheid. Tevens geven de onderzoeken aanleiding om vriendelijke bacteriën (in de vorm van supplementen) te gebruiken bij situaties veroorzaakt door een te hoge zout-consumptie.

Meer lezen over probiotica voor babies en tijdens de zwangerschap? klik hier