hardlopen en maagdarm-klachten

Hardlopers hebben vaak last van maag- en darmklachten tijdens hun prestatie en kort daarna. Tijdens het lopen krijgt de spijsvertering minder bloed en neemt de barrière-werking van het darmslijmvlies af. Ongewenste stoffen (toxinen) kunnen de bloedbaan binnnenkomen en kunnen ontstekingsreacties veroorzaken. Een leaky gut effect.

De eerste barrière op het darmslijmvlies wordt gevormd door een laagje bacteriën, de darmflora of microbiota genoemd. Deze bacteriën moeten net als de sporter zelf in topconditie zijn. De darmbacteriën spelen namelijk een belangrijke rol in de energie-huishouding. Tijdens en voor de prestatie worden veel koolhydraten gebruikt, suiker, en dat beïnvloedt het werk van de darmbacteriën. Die bacteriën moeten helpen met het verteren van vetten, eiwitten en koolhydraten en maken vitaminen en hormonen aan.

Darmbacteriën in topconditie

Als het microbioom uit balans raakt (dysbiose) door je (top)prestatie kunnen er krampen en/of diarree ontstaan. Een natuurlijke reactie van die bacteriën maar desastreus voor een goed resultaat.

Een tweede effect van een topprestatie is de aanslag op je weerstand, je immuunsysteem en ook dat wordt voor 70-80% bepaald door je darmbacteriën. Niet verwonderlijk dus dat er momenteel verschillende onderzoeken gaande zijn waar gekeken wordt welke bacteriën topsporters in hun darmen hebben of welke eigenschappen het microbioom van een goede marathonloper heeft.

Onderzoek bij marathon lopers

Er zijn al 3 onderzoeken gepubliceerd waar al goede en zelfs spectaculaire verbeteringen zijn waargenomen.

Barcelona Challenge Triathlon (2016)

2 groepen hardlopers werden geselecteerd. De ene groep kreeg 12 weken een placebo en de andere vergelijkbare groep kreeg probiotica met LAB4-bacterie-stammen. De probiotica-groep was 10% sneller (86 minuten minder) in vergelijking met de placebo-groep.

Marathon des Sables (2017)

Marshall2 groepen marathon-lopers. De ene groep kreeg gedurende 12 weken voorafgaande aan de marathon (5 marathons in 5 dagen) 25 miljard LAB4-probiotica. De probiotica marathonlopers hadden 12% minder tijd nodig om de race te lopen in vergelijking met de placebo-groep. ( Lab4 groep: 2481 +/- 525 min, Placebo groep: 2819 +/- 846 min) Het verschil is 338 minuten (5 uur 38 min,12% vermindering).

Liverpool Endurance Study (2019)

Hier kregen weer 2 groepen of een placebo of 25 miljard LAB4-probiotica, gedurende 28 dagen voor de race. Alhoewel de totale tijd ongeveer gelijk was hadden de probiotica-lopers veel minder maag- en darm-klachten. Hier de publicatie.


probiotica voor sporters

Marathon kalender

Plan je nieuwe prestatie met de marathon kalender op Runnersworld.

Marathon des Sables 2020

Van 3 tot 13 April loop je 250 kilometer in de Sahara. 12 Weken daarvoor is het “begin januari” het startmoment voor het toevoegen van probiotica (25 miljard) aan je dagelijkse voeding. Heb je vragen over marathons lopen en probiotica? Neem contact met ons op.




De Nederlandse Ragna Debats heeft de 34e editie (2019) van de Marathon des Sables (Frans voor Marathon van het Zand) gewonnen. Deze zesdaagse ultraloop wordt gezien als de zwaarste voettocht ter wereld. De deelnemers moeten in totaal zo'n 254 km overbruggen door de Marokkaanse woestijn. Ragna won de wedstrijd in 22 uur en 30 minuten. Echt spannend was de strijd om de overwinning overigens niet: ze was in alle zes etappes de snelste.