Met de goede balans in je darmflora:

    • • Neem je minder extra calorieën op uit voedsel
    • • Sla je minder vet op
    • • Heb je minder hongeraanvallen.

Heb je overgewicht, wil je afvallen?

Zorg dan voor evenwicht in je darmen, geef de goede bacteriën te eten (vezels), vul je bacteriën aan met gefermenteerde voeding of voeding met levende yoghurtculturen (probiotica) of gebruik een supplement.

Hoe ontstaat die disbalans in je darmflora?

afvallen met darmbacteriën overgewicht firmicuten

Slechte voeding met teveel (verkeerd) vet en vooral, teveel suiker is een voedingsbron voor de verkeerde bacteriën. Medicatie en vooral antibiotica kan het evenwicht ook verstoren. Maar de belangrijkste veroorzaker van die disbalans (dysbiose) is stress. Alle vormen van stress verlagen de hoeveelheid lactobacillen en bifidum-bacteriën. Met het verhogen van de hoeveelheid lactobacillen en bifidum-bacteriën verminder je de gevolgen van stress, niet de oorzaak van de stress! Een disbalans in de darmflora heeft effect op het hele lichaam (immuunsysteem), inclusief de hersenen.

Hoe herstel je de balans?

      • 1. Om de darmflora in topconditie te brengen en te houden:
      • 2. werk je aan stress-reductie,
      • 3. drink je voldoende water,
      • 4. eet je vers, gezond en vezelrijk en
      • 5. voeg je goede bacteriën toe.

Bijvoorbeeld met vers fruit, onbewerkte voeding en dan vooral vezelrijke groene groenten. Gefermenteerde voeding bevat bacteriën en de juiste zuurgraad. Samen zorgt dit voor een goede omgeving in de darmen waar de slechte bacteriën minder goed leven en groeien en de goede bacteriën meer plaats krijgen.

Wat zijn goede bacteriën voor de darmen?

Bacteriën van de geslachten lactobacillus en bifidobacterium zijn gewenst. Het verschil tussen slanke mensen en mensen met overgewicht is o.a. de verhouding tussen de firmicuten en de bacteroidetes of bacteroïdes. Slanke mensen hebben in verhouding 20% meer firmicuten als bacteroiden in hun darmflora.

Simpel gezegd de vet-bacteriën en de slank-bacteriën. Als naar verhouding je darmflora meer firmicuten bevatten neem je meer calorieën uit je voeding op. Het meerendeel van de levende bewoners van de darmen zijn firmicuten en bacteroide (bacteroidetes). De bacteroide en de soortgelijke para-bacteroiden zijn experts is het verteren en opnemen van calorieën uit koolhydraten en vetten.

Van antibiotica wordt je dik

Antibiotica verstoren de balans in de darmen. Zij hebben invloed op de verhouding tussen de firmicuten en de bacteroidetes. In de USA wordt in de veehouderij veel antibiotica gebruikt. Niet om de weerstand en gezondheid van de dieren te beschermen maar om ze vet te mesten door hun microbioom te beïnvloeden. Gelukkig is dit in de EU verboden.

Waarom zijn bacteriën belangrijk bij het afvallen?

Bij overgewicht zie je dat er in verhouding veel firmicuten leven in de darm. Als je afslankt door calorie-restrictie (in welke vorm dan ook) vallen mensen af. Maar daarna ontstaat het beruchte jojo-effect. De darmflora heeft geen goede verhouding firmicuten – bacteroidetes. Door de balans tussen deze “fylen” is niet hersteld. Bij een goed afslank-programma optimaliseer je de darmflora. Niet voor niets zie je bij dieëten met veel groente een lager jojo-effect.

Dikke muizen, dunne muizen

In het laboratorium zijn in verschillende onderzoeken de darmflora’s van dikke muizen en dunne muizen verwisseld. De dikke muizen die de darmflora kregen van de dunne muizen vielen af. Omgekeerd, de dunne muizen werden dikker. Gelukkig lijkt de spijsvertering op die van mensen. Muizen kunnen prima leven met een menselijke darmflora. Muizen die de flora van dikke mensen kregen kwamen aan. Dit onderzoek bij mensen uitvoeren is te complex. Er spelen teveel andere factoren mee. Los van de gigantische kosten.

In een experimenteel dieet (12 maanden) waarin de verhouding firmicuten en bacteroiden werd verbeterd, verloren de deelnemers 25% van hun gewicht.

Teveel firmicuten?

De ongewenste bacteriën leven op suiker. Bacteriën communiceren met ons zenuwstelsel en met onze hersen. Dit heet de brein-darm-as. Als de firmicuten te weinig voedsel krijgen wordt dat vertaald in een trek naar zoetigheid. Je gaat dan meer koolhydraten eten. Een belangrijke verstoorder die dan ok vaak een rol gaat spelen is de candida. Bij een voedingspatroon met teveel suiker verander de balans in de darmflora (meer firmicuten) en onstaat ruimte voor de candida om te groeien.

Te weinig bifido-bacteriën

Teveel firmicuten leidt tot minder bifidobacteriën in je darmflora. Te weinig bifidobacteriën verhoogt de stille ontstekingen, beïnvloedt de spijsvertering en verhoogt de opslag van vet en veroorzaakt overgewicht. De bifidumbacteriën leven vooral in de dikke darm. Zij produceren (van vezels) korte-keten-vetzuren (BCAA) waarmee het beschermende darmslijmvlies wordt opgebouwd.

Vanaf je 50-ste wordt je dikker

Hoe ouder je wordt hoe minder bifidum-bacteriën je darmflora bevat. De bifidums kunnen zich steeds minder goed hechten ana het darmslijmvlies. Dit leidt tot overgewicht. Vanaf je 50-ste nemen de bifidum-bacteriën af, daarom zijn er speciale formuleringen in probiotica voor 50-plussers.

Hoe krijg je bifidum-bacteriën?

Deze goede bacterie krijg je bij je geboorte, door borstvoeding en door vezlrijke voeding. Voldoende bifidum-bacteriën ondersteunen de bloedsuikerspiegel, verlagen de vetopslag en zorgen voor een goed darmslijmvlies, je barrière tegen vreemde indringers en gifstoffen.

Hoe krijg je lactobacillen?

Lactobacillen leven in een heel dun laagje op de wand van de dunne darm. Zij produceren melkzuur en waterstofperoxide en creëren een milieu (zuurgraad) in de darmen waar ongunstige bacteriën niet goed in kunnen leven. Lactobacillen vind je in gefermenteerde groenten, kefir, bepaalde yoghurtsoorten en andere zuivel.

Van laaggradige ontstekingen wordt je dik

Een ernstige infectie kan je lijf ”uitmergelen”, een laaggradige ontsteking doet het tegenovergestelde. Een subklinische ontsteking wordt niet behandeld maar heeft wel gevolgen. Bij te vette voeding komen er ontstekingsmarkers (signaalstoffen die het lichaam vertellen dat er een ontsteking is). Het lichaam reageert o.a. met het aanleggen van een vetreserve.

Darmbacteriën laten je meer snoepen

De bacteriën in de darmen verhogen de hormonen dopamine en serotonine. In de darmen maken de bacteriën de aminozuren tyrosine en tryptofaan, de bouwstoffen van de prettige hormonen dopamine en serotonine. Als bacteriën voldoende voeding hebben gehad belonen zij het lichaam met de produktie van bouwstoffen voor hormonen. Er is dus een relatie tussen “voeding” en je “lekker voelen”.

De oorzaak van het dikmakende effect van de darmflora

Er zijn verschillende theoriën waaronder de hygiëne-hpothese. In de loop der jaren zijn mensen steeds hygiënischer gaan leven, bacteriën zijn vies, wij leven schoon in geïsoleerde huizen, gebruiken desinfecterende gel en maken alles schoon. Niet alleen ons huis en onze kleding maar ook ons eten. Het is bewerkt, ontdaan van bacteriën en steriel verpakt. De theorie is dat wij daardoor minder bacteriën te verwerken krijgen waardoor onze darmflora "verarmt" en het immuunsysteem minder getraind is.

Het kiezen voor onbewerkte (biologische) voeding heeft ook als voordeel dat het goede bacteriën bevat. Laat je kinderen buiten spelen en lekker vies worden.

voor meer bacteroides

Eet meer bonen daar groeien ze van. Leef volgens een vast ritme, dat heeft je darmflora ook. Bijvoorbeeld intermittent fasting, eten van 12:00 tot 20:00 uur. Ga op tijd naar bed en op vaste tijden er weer uit.

Rinjo Israels juni 2019

Bron Nature