Hoe liposomen vitaminen transporteren

Liposomen zijn nano-bolletjes vet, bij ActiNovo maken wij gebruik van zonnebloem-olie. In de farmaceutische wereld worden liposomen al tientallen jaren gebruikt. Zij zorgen voor een meer gerichte en betere opname van actieve stoffen. Liposomale voedingssupplementen zijn relatief nieuw.

Wat maakt liposomale vitaminen zo bijzonder in vergelijking met de gemiddelde vitaminepil?


liposomale vitaminen versus vitaminepil

  • Bescherming van de actieve ingrediënten. Het zuur in de maag (maagzuur) kan sommige actieve ingrediënten beschadigen. Doordat een ingrediënt verpakt is in een vetbolletje kan het beschermd de maag passeren.
  • Maskeren van de vitaminen: Fosfolipiden maskeren het actieve ingrediënt zodat grotere hoeveelheden opgenomen kunnen worden. Het omzeilt het selectie-proces in de dunne darm. Het osmotische effect van hoog gedoseerde vitamine wordt verminderd. In andere woorden: het passeert gemakkelijker door de darmwand naar de bloedbaan.
  • Hoge opname: Via de normale vet-opname worden de(gemaskeerde) actieve ingrediënten direct opgenomen door de enterocyten (darm cellen). Vanuit de darmwand komen de ingrediënten in de bloedban via het lymfesysteem. Op die manier wordt de passage via de lever omzeilt zodat er geen stoffen geblokkeerd of afgebroken worden en zij de bloedbaan en de organen kunnen bereiken [1].

Wanneer en waarom moet je liposomale supplementen gebruiken?

Liposomen en hoge doses vitamine C

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine dat een rol speelt in o.a. de collageen-synthese, het energie-metabolisme en het immuunsysteem. Als antioxidant bestrijdt het cellulaire stress. Doordat de vitamine oplost in water kan een overschot (>1000 mg) relatief gemakkelijk weer worden uitgescheiden.

Zo’n overdosis vitamine C ontstaat doordat de opname van vitamine C een gecontroleerd proces is. De transporteurs in de darmwand halen actief de vitamine C naar binnen. Als de concentratie vitamine C te hoog is kunnen de transporteur het niet bijhouden en spoelt de vitamine C weg, uiteindelijk richting het toilet, voordat het kan worden opgenomen.

Zelfs in hoge doses is vitamine C relatief onschadelijk [2]. Veel voorkomende bijwerkingen van vitamine C zijn een gevolg van niet-opgenomen vitamine C.

Dit is het osmotische effect: Omdat vitamine C in voedingssupplementen vaak hoog geconcentreerd is wordt het in het spijsverteringssysteem verdund door het aantrekken van water. Dan ontstaat er osmose-diarree.

Andere bijwerkingen van hoge doseringen vitamine C zijn benauwdheid en kramp. Symptomen die lijken op lactose-intolerantie gebaseerd op dezelfde principes [3]. Over het algemeen wordt 2000 mg vitamine C per dag (over ene langere periode) gezien als veilig voor volwassenen vanaf 19 jaar [4]. Dit is de hoeveelheid uit voeding gecombineerd met de hoeveelheid uit supplementen. Als gezonde mensen meer gebruiken gedurende langere tijd kunnen de bijwerkingen optreden.

Liposomen helpen bij de opname van vitamine C. De opname van de “vetbolletjes” is een passief proces, de gecapsuleerde vitaminen passeren gewoon als vet de darmwand. In de pure vorm wordt slechts de helft van 1000 mg opgenomen [5].

2 Voordelen van liposomaal vitamine C

1. Mensen die vitamine C als complementaire therapie gebruiken kunnen liposomen inzetten zonder dat er injecties gebruikt worden. De liposomale vorm verhoogt de biologische beschikbaarheid doordat er een andere manier van opname is.

2. Osmose effecten (diarree) worden vermeden.

3. Magnesium bijwerkingen worden vermeden met de liposomale vorm Magnesium is net zoals vitamine C veilig in hoge doseringen. Waarom? Omdat een overschot wordt afgevoerd door de nieren via urine. Over het algemeen is het mineraal magnesium een co-factor voor veel enzymen en zorgt het voor een goed functionerend metabolisme. Magnesium tekorten zijn zeldzaam. Hoewel er een situatie is waarbij een onvoldoende opname van magnesium niet genegeerd kan worden; Darmontstekingen remmen de opname van magnesium. Bij ouderen kan ook een onbalans in magnesium ontstaan doordat zij het moeilijker opnemen en gemakkelijker uitscheiden.

Langdurig te weinig magnesium innemen kan leiden tot het ontstaan van verschillende ziekten zoals hoge bloeddruk, hartziekten, diabetes type 2, migraine en hoofdpijn[5]. De RI (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is 375 mg. De veilige bovengrens als extra supplement is 350 mg voor gezonde volwassenen[6].

Problemen bij de opname van magnesium als voedingssupplement

Hoge doseringen hebben ook last van het osmotische effect. Omdat iet alles snel genoeg kan worden opgenomen via de transporteurs in de darmwand wordt er extra water aangetrokken om de aanwezige hoeveelheid magnesium te verdunnen. Het gevolg is diarree. Soms wordt magnesium oneigenlijk gebruikt bij verstopping, de hoge dosis wordt niet opgenomen en het extra water verdunt de ontlasting. Daarom word teen dagdosering magnesium vaak in kleinere doses toegediend gedurende de dag.

Magnesium carbonaat, magnesium chloride, magnesium gluconaat en magnesium oxide zijn de meest voorkomende veroorzakers van darmproblemen[7]. Over het algemeen wordt er maar 35-55% geabsorbeerd, afhankelijk van de vrom magnesium. Als de dagdoses wordt verdeeld en wordt gebruikt bij maaltijden kan dit al verbetering in de opname geven. Als er teveel magnesium wordt geconsumeerd wordt er minder opgenomen.

4 Voordelen van liposomaal magnesium

1. De lage opname van magnesium kan worden verbeterd door als het normale opnamesysteem wordt omzeild met liposomen. 2. 1 Dosis per dag is voldoende. In de liposomale vorm wordt de dramwand gepasseerd door middel van de passieve vetopname. Normaliter wordt zink en magnesium via hetzelfde proces opgenomen, door de magnesium te verpakken in een liposoom is er geen competitie in de opname meer. Er ontslaat dan geen tekort aan vitamine D bij meerdere dagdoses magnesium. 3. Het osmose-effect (diarree) wordt vermeden. 4. Verminderde opname bij ouderen en bij patiënten met darmontstekingen kan worden verbeterd.

Polyfenolen worden moeilijk opgenomen

Polyfenolen zijn secundaire planten-stoffen. Deze stoffen zijn niet noodzakelijk voor het overleven van de plantcellen maar voor de plant als geheel. De meeste polyfenolen hebben anti-oxidant-eigenschappen, zij geven kleur en geur aan een plant en beschermen tegen Uv-stralen en pathogenen (stoffen die planten beschadigen en ziek maken). Omdat mensen worden geconfronteerd met gelijke omgevings-stress zoals planten hebben polyfenolen ook een effect in ons lichaam. Sommige polyfenolen hebben zo’n belangrijk effect dat mensen deze polyfenolen consumeren om gezond te blijven. Belangrijke problemen bij het consumeren van polyfenolen.

Polyfenolen lossen moeilijk op in water waardoor ze ook moeilijk worden opgenomen door het lichaam. Stoffen zoals kurkuma bijvoorbeeld worden snel geneutraliseerd en weer uitgescheiden door het lichaam [9].

3 voordelen van liposomale polyfenolen

  • 1. Polyfenolen (plantaardige stoffen zoals kurkuma) zijn niet in staat om gemakkelijk in de bloedbaan te geraken omdat zij slecht in water oplossen. Dit kan opgelost worden door deze stoffen te verpakken in een liposoom (vet).
  • 2. In liposomen kunnen grotere hoeveelheden de darmwand passeren.
  • 3. Liposomen versterken opname en transport via de lymfen. De eerste passage via de lever wordt vertraagd en de plantaardige stoffen worden niet meteen afgebroken.

Fosfolipiden in liposomen - gezond?

Fosfolipiden zijn water- en vetoplosbare moleculen die voorkomen in alle plant- en celmembranen waar zij dubbele lagen vormen. ActiNovo gebruikt plantaardige fosfolipiden van zonnebloemen die bestaan uit onverzadigde vetzuurketens. Fosfolipiden bevatten over het algemeen fosfaat en vetzuren, die kunnen verzadigd en onverzadigd zijn: ontstekingsremmend en ontstekingsbevorderend (zoals bij omega-3 en omega-6). Daarom is het voor de gezondheid belangrijk welk type fosfolipiden wordt gebruikt.

De vetzuren in de fosfolipiden worden geïntegreerd door de celmembranen in het lichaam. Het membraan neemt de vetzuren op en wordt daarmee verbetert. Een secundaire bijdrage van liposomen aan de gezondheid. De micro omgeving van de membranen verandert en membraan-proteïnen worden beïnvloed.

Conclusie

Liposomen verbeteren de opname van verschillende belangrijke nutriënten! Of nutriënten slecht oplossen, te groot zij of een beperking in het opnamesysteem kennen, liposomen maken het gemakkelijk om hoge doseringen op te nemen.

Wanneer zijn liposomen goed voor jou?
  • Je wilt een tekort aanvullen.
  • Je wilt de balans herstellen als je veroudert.
  • Je wilt alles halen uit wat natuurlijke stoffen te bieden hebben.
  • Je wlt supplementen complementair gebruiken.

Voor deze doelen zijn liposomale supplementen een stap in de goede richting. Vooral omdat de fosfolipiden waarmee zij gemaakt zijn net zo gezond zijn.



[1] Hyeongmin Kim, Yeongseok Kim, Jaehwi Lee, Liposomal formulations for enhanced lymphatic drug delivery, Asian Journal of Pharmaceutical Sciences, Volume 8, Issue 2, 2013, Pages 96-103, ISSN 1818-0876, https://doi.org/10.1016/j.ajps.2013.07.012. [2] Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids. Washington, DC: National Academy Press, 2000. [3] https://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminc-Health%20Professional/#en8 [4] https://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminc-Health%20Professional/#h8 [5] Jacob RA, Sotoudeh G. Vitamin C function and status in chronic disease. Nutr Clin Care 2002;5:66-74. [6] https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#h8 [7] Ranade VV, Somberg JC. Bioavailability and pharmacokinetics of magnesium after administration of magnesium salts to humans. Am J Ther 2001;8:345-57. [8] Schmidt, Dr. med. Edmund, Schmidt, Nathalie Leitfaden Mikronährstoffe. 248-255 Urban & Fischer Verlag; München, Februar 2000. [9] ESCOP Monographs. Curcumae longae rhizoma. 2. Auflage, Thieme-Verlag 2003:107-16.

Blog van Katharina Hoffmann vertaald door Rinjo Israels.