Elke dag vitaminen en mineralen

Dagelijkse hebben wij een bepaalde behoefte aan macronutriënten (vet, koolhydraten, proteïnen, vezels en water) en micronutriënten (vitaminen, mineralen). Deze behoefte is afhankelijk van je lichamelijke gesteldheid, geslacht, leeftijd en je dagelijkse inspanningen.

25% van Nederland gebruikt een multi

Ongeveer een kwart van de Nederlanders gebruikt elke dag een multivitaminen-mineralen supplement. Van een huismerk, dure Amerikaanse importmerken en Nederlandse merken. Het wordt gebruikt als algemene aanvulling, voor de weerstand, voor de gezondheid en de zekerheid om “alles binnen te krijgen”.

Driekwart van de multi-gebruikers eet al gezond

Opvallend is dat ruim 70% van deze mensen goed en gezond eet. Het lijkt erop dat mensen die bewust met hun gezondheid en hun eten bezig zijn een dagelijkse multi voor de zekerheid gebruiken.

Gezonde voeding moet opgenomen worden door het lichaam

Belangrijk bij gezond eten is dat je voeding alle macro- en micro-nutriënten bevat. Daarna is het zeker zo belangrijk dat de nutriënten uit de voeding en uit het voedingssupplement opgenomen kunnen worden door het lichaam.

Vitaminen in een matrix van hulpstoffen

Vitaminen en mineralen hebben cofactoren (hulpstoffen) nodig om opgenomen te worden in de darmen. Een micro-nutriënt in zijn natuurlijke vorm bevindt zich in een matrix van hulpstoffen en wordt in een gezond spijsverteringssysteem goed opgenomen.

Vitamine C + bioflavonoïden uit sinaasappelen

Vitamine C als voorbeeld. Geïsoleerd in een pil wordt ascorbinezuur gebruikt. Vergelijk je vitamine C in een sinaasappel, dan tref je de vitamine aan in het oranje vruchtvlees. In de vliesjes e draadjes vind je de bioflavonoïden die de opname van vitamine C ondersteunen. Dit verklaart ook het effect van “whole foods”.

Whole food, gehele complete onbewerkte voeding

Whole food is “gehele voeding”, dus groente en fruit eten zoals het aan de boom hangt of uit de grond komt, met alles erop en eraan. Als die voeding ook nog eens “raw” of rauw wordt gegeten blijven de micro-nutriënten actief, zij worden niet stukgemaakt door bewerkingen zoals conservering of te lang koken. Vitaminen met hun hulpstoffen bij elkaar worden een matrix genoemd. Geïsoleerde vitaminen en mineralen zoals in de meest multi’s missen deze matrix van hulpstoffen.

Enzymen in de spijsvertering

Voeding wordt verteerd door de maag en in de darmen met behulp van beweging en spijsverteringssappen. Een belangrijk rol is weggelegd voor enzymen. Enzymen knippen nutriënten in kleine deeltjes zodat de nutriënten door de darmwand kunnen passeren en opgenomen kunnen worden.

Te weinig enzymen

Er zijn verschillende oorzaken waardoor de enzymen niet voldoende aanwezig zijn of minder goed hun werk kunnen doen; o.a. te kort kauwen, teveel of te weinig maagzuur, teveel water bij het eten, veroudering, medicijngebruik, darmaandoeningen.

Niet alleen vitaminen en mineralen kun je in een supplement-vorm gebruiken. Er zijn ook complexen van verschillende enzymen die alle nutriënten afbreken tot opneembare deeltjes.

Vitaminen of enzymen?

De vraag is nu; wat is effectiever om je lichaam te voeden, gezond eten en extra vitaminen-mineralen of het optimaliseren van de vertering met enzymen?

Enzymen voor gezonde eters

Antwoord; het lijkt logisch voor de grote groep mensen die al gezond eten en multi’s gebruiken om in plaats van vitaminen extra enzymen te gebruiken. Een betere vertering van gezonde voeding ondersteunt de opname van nutriënten. Het doel van gezond eten is immers het lichaam en al haar cellen te voeden.

Rinjo Israels, december 2016