Bacteriën in de baarmoeder

Aan het begin van de zwangerschap verandert de darmflora van je moeder. De samenstelling van haar darmbacteriën past zich aan om meer glucose en voedingsstoffen op te nemen, het microbioom begint efficiënter te werken.

Tijdens de zwangerschap moet de moeder goed voor zichzelf zorgen, dus ook aandacht geven aan een gezonde darmflora. Gezond eten, lichaamsbeweging, een alcohol, niet roken, suiker en zout minimaliseren en het reduceren van stress. Mama’s darmflora wordt straks doorgegeven aan de baby.

Bacteriën in de borsten

Vanaf de 7e maand in de zwangerschap gaan er bacteriën van de darmen richting het borstweefsel. Het microbioom in de borst ontwikkelt zich om de baby bij de eerste borstvoeding te voorzien van goede bacteriën. De baarmoeder is niet steriel, ook hier zijn al (goede) bacteriën die de baby consumeert via het vruchtwater en het navelstrengbloed.


ontwikkeling microbioom darmflora baby borstvoeding

Geboorte met bacteriën

Tijdens de geboorte wordt de baby overspoeld met bacteriën van mama. Het geboortekanaal is de eerste confrontatie met de buitenwereld en de natuur voorziet de baby van bacteriën. Babies die geboren worden via en keizerssnede hebben een andere darmflora omdat er zij veel minder, en vooral andere stammen, ontvangen.

De verloskundige is de eerste die de baby vasthoudt, de bacteriën ontvangt de baby ook. Daarna wordt de baby zo snel mogelijk in contact gebracht met de moeder. Bij voorkeur aan de borst en op de blote huid. De tepel geeft bacteriën en het huid microbioom van mama vult aan. De hoeveelheid bacteriën voor de geboorte is klein in vergelijking met de hoeveelheid tijdens en direct na de geboorte.

Bacteriën in de moedermelk

De eerste moedermelk (colostrum) heeft een bijzondere samenstelling, rijk aan vet, immuunstoffen, voedingsstoffen en natuurlijk goede bacteriën die de darmen van de baby koloniseren. De variatie in bacteriën neemt in de eerste 12 weken toe, behalve als mama teveel stress heeft, dan ontwikkelt die variëteit in bacteriën zich niet. Kort na de geboorte blijft de baby kennis maken met bacteriën. Slaapt de baby bij de ouders, wordt er vele geknuffeld, zijn er huisdieren en broertjes of zusjes, het zijn allemaal bronnen die in de meeste gevallen een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het microbioom. De WHO adviseert om baby’s de eerste 6 maanden in dezelfde kamer als de ouders te laten slapen, maar niet in hetzelfde bed. Dit reduceert de stress bij baby’s.

De baby heeft direct na de geboorte al een trauma te verwerken: wat doe ik hier, waarom is alles hard en koud, wie ben ik en hoe kom ik aan voeding? Deze stress is belastend voor de ontwikkeling van de darmflora, immers, stress leidt tot een verhoging van cortisol (stress hormoon), terwijl de darmflora liever het rustgevend serotonine aanmaakt.

De eerste tijd (maanden) is de darmwand meer permeabel, het immuunsysteem ontvangt meer impulsen om zich te ontwikkelen. In het eerste jaar groeit het microbioom, een enkelvoudig laagje bacteriën in de dunne darm en een dikke laag bacteriën in de dikke darm.

Tegen het einde van je derde levensjaar is je microbioom, wat samenstelling betreft, goed ontwikkeld. Daarna verandert er niet veel meer. Tenzij je in die eerste drie jaar stoffen binnen krijgt die de balans tussen goede, neutrale en slechte bacteriën verstoort. Voorbeelden van verstoorder zijn: teveel suiker (snelle koolhydraten), antibiotica en bepaalde geneesmiddelen en stress.

Darmflora erf je van mama

De basis-flora kreeg je van je moeder. Als de darmflora van mama niet alle soorten goede bacteriën bevat en al je na je geboorte deze niet hebt kunnen aanvullen via contact met papa, familie of anders ontstaat er al snel een “minder sterke verhouding tussen verschillende bacteriestammen”. Je ziet dit bijvoorbeeld doordat darmklachten van moeders terug te vinden zijn bij kinderen. Simple gezegd: je erft de bacteriën van je moeder en ook de eventuele klachten die horen bij de darmflora van mama.

De ontwikkeling van de darmflora verloop in stappen;

  • Voor je geboorte
  • Tijdens de bevalling
  • Tijdens de borst-voeding
  • De eerste 12 maanden
  • De 13e tot 30-ste maand

Elke stap is belangrijk en verloopt bij voorkeur zonder verstoring zoals medicatie of teveel stress in welke vorm dan ook. De stapsgewijze ontwikkeling van de darmflora is aangetoond in de Teddy-studie.

Voeding en microbioom

Voeding en lichaamsbeweging spelen een grote rol bij de ontwikkeling van je darmflora. Voeding die een negatieve invloed heeft = rood vlees, suiker, zout, alcohol, fastfood en koolzuurhoudend frisdrank. Een positieve invloed hebben = vis, noten, peulvruchten, fruit en gefermenteerde voeding zoals yoghurt.

Verse biologische voeding (groente en fruit) is onbespoten en bevat nog wat bacteriën. Zuivel met toegevoegde yoghurt culturen heeft ene positief effect, het is een bijdrage aan het verbeteren van het milieu in de darmen maar de effecten op het ontwikkelen van het microbioom (hoeveelheid bacteriën en verscheidenheid aan bacteriestammen) zijn niet optimaal.

Darmbacteriën zijn ook verkrijgbaar in de vorm van supplementen. ProVen heeft voor elke fase in je ontwikkeling een aparte formule ontwikkeld. De producten zijn klinisch getest: veilig en actief. De onderzoeken vind je hier.

Zwanger (met en zonder omega-3), baby-borstvoeding en baby-flesvoeding, peuter (1 – 3 jaar).